![]() |
Motsvarande Akelius sparkonto för företag?
Jag är på jakt efter en relativ säker sparform med relativt hög ränta. Det är inte till mig privat, utan för företagets räkning. När jag precis hade bestämt mig för Akelius, så upptäcker jag till min stora förvåning att de bara har inlåning från privatpersoner.
Någon som känner till någon motsvarande sparform för företag? |
Vad får du för ränta på din nuvarande banks sparkonton? Visst blir den aldrig så hög som
en mindre och nischad bank men du tar ju en betydligt större risk om de skulle gå omkull. |
Gjorde en koll på marknaden för ett tag sedan. Med en övervägning mellan säkerhet och ränta föll valet på SBAB med 3% ränta upp till 5milj.
Värt att notera: 1. Finansiella Institut så som Akelius får endast ta emot upp till 50.000kr och har ingen insättningsgaranti vid konkurs. 2. Många småbanker med bra räntor och insättningsgaranti godkänner inte företag som kunder. 3. Många banker ger sämre räntor till företag än privatpersoner. |
Tack för svaren. Kan man inte spara mer än 50.000 kr hos Akelius? Det var som tusan. Då hade det ändå inte varit värt att krångla med.
Jag tror att jag får 2,70 % hos Nordea nu. Men jag minns inte. Det är ett vanligt sparkonto och jag har inte förhandlat om räntan. Det hade varit värt besväret att flytta pengar till Alkelius som ger 4-5 %, men jag orkar inte förhandla om några promille med Nordea. Det känns som om jag överger idén om att hitta ett bra sparkonto på en gång. Jag får tänka om helt och försöka hitta någonting att investera i istället. |
Om du är beredd att riskera så kan du ju välja någon som liksom Akelius inte har insättningsgaranti. Nu senaste har någon lanserat ett sparkonto kopplat till Guld, bra utveckling än så länge, men ingen insättningsgaranti, så om det väl går åt helvete, så förlorar du alla dina pengar.
Minns inte deras namn, men om du är intresserad kan jag leta lite. |
Skandiabankens fasträntekonto för företag kanske kan vara något? Det ger högre ränta ju längre du låser pengarna.
http://www.skandiabanken.se/hem/Kont...antor--priser/ Jag borde också kika på något liknande, det är bra korkat att låta pengar stå på ett PG.. |
Citat:
Själv skulle jag kolla med Sevenday, ganska säker på att de har sparkonton för företag. Bra ränta också! https://www.sevenday.se/spara/spara.htm |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson