![]() |
Köpa kontaktlinser på företaget
Hallå!
Diver ett nystartat företag inom webbutveckling, design och fotografi där min syn är helt kritiskt. Skulle det vara godkänt att köpa kontaktlinser på företaget då jag under fotouppdrag inte kan använda mig av glasögon. Någon som har erfarenhet i området? |
riktlinjen är väl att du inte ska kunna använda dom privat.
|
Troligen inte, eftersom det anses som en privat kostnad. Det går att göra avdrag för "terminalglasögon", men det är väldigt snävt. Har du en revisor snacka med denna.
Du får tex inte köpa kostym för att du ska träffa kunder, rakhyvlar för att du behöver så proper ut etc. |
Tack för synpunkterna.
Tycker mig dock se en skillnad mellan att se proper ut genom att anskaffa en kostym och köpa kontantlinser som fotograf där jobbet kräver manuell fokusering och därmed 20/20 syn för att leverera ett gott resultat. Känns lika självklart som ett par skyddsglasögon för en svetsare. Om jag skulle köpa en månadsuppsättning dagslinser på företaget och bruka under ett år för de tillfällen jag behöver fota utomhus måste väll detta kunna vara försvarbart? Ingen revisor anlitad ännu, så därför uppskattas alla svar! |
Jag håller med dig, det borde vara okej, men jag är inte lika säger på att Skatteverket håller med. Men det är ju inget farligare än att köpa, skriva en skriftlig förklaring och motivering som du bifogar bokföringen. Även om skatteverket skulle ha synpunkter vid en revision, så har du visat att du inte ville dölja det iaf.
Problemet blir antagligen större om du köper 1 mån på företaget och 11 månader privat. |
Jag är ganska säker på att du inte kommer kunna dra dra av det. Och det är ju småpengar så varför lägga tid på det. Ge dig själv lite reseersättning istället och lägg tid på "vettigare" saker.
|
Citat:
|
Det man kanske skulle kunna tänka sig att skatteverket godkänner är en annan sorts linser än de du använder privat.
|
Citat:
Det verkar dock inte som någon kan ge ett konkret svar (helt förståeligt) så det är kanske bättre att ta det privat trots att de till störst del kommer användas i samband med företagets verksamhet. Tackar dock för alla tankar i ämnet! |
Antingen drar du av det och får stå för det vid en revision, dock förstår jag inte meningen dra av en sådan liten kostnad totalt som kan ge mer problem än nytta.
Jag drar vissa saker privat som är så små summor där bokföringskostnaden hade blivit mer än beloppet. Som annars företaget borde stått för. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson