WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Besökar antalet har ökat med 1500+ unika besökare per dag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1051409)

deltaco12 2011-12-12 08:27

Besökar antalet har ökat med 1500+ unika besökare per dag

Hej!

Jag har en sida som har fått väldigt mycket besökare på 30 dagar.
men själva sidan har funnits i drygt 9 månader.

Men det som gör mig förvirrad är att alla besökare kommer från just Ryssland!?

Själva sidan är på engelska och har en .net domän. Kan det ha att göra med att det är en .net domän?

Och jag har kollat inlänkar och inget spec där. Och sidan rankar inte alls bra hos Google.

själva sidan handlar om Adsense.

Sidan hade 50-60 unika besökare före denna galna boom. och drog in lite drygt 20-40kr per dag. Och sidan har dom senaste 30 dagarna dragit in mer än 400kr per dag.

Vad hände?

/Dennis

jkwebb 2011-12-12 09:57

Det där med besökare är allt en konstig sak.

Se även på oss som ett exempel.

3-4 dagar i rad kan vi ligga på 350-400 besök, PANG så har vi 220-270 besök i 2-3 dagar och sedan pekar kurvan upp igen och ned igen. Denna kurva har varat sen slutet på Oktober och varför det är så, det vet vi inte riktigt. Ett klart mysterium för oss.

deltaco12 2011-12-12 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av jkwebb (Inlägg 20427127)

3-4 dagar i rad kan vi ligga på 350-400 besök, PANG så har vi 220-270 besök i 2-3 dagar och sedan pekar kurvan upp igen och ned igen. Denna kurva har varat sen slutet på Oktober och varför det är så, det vet vi inte riktigt. Ett klart mysterium för oss.

Joo precis.

men att gå från 50-60 besökare per dag och sen ligga på 1500+ är ju helt galet.

Och varför den just besöks av ryssar är det jag skulle vilja hitta ett svar på.

plura 2011-12-12 11:36

Kan vara så att någon rysk har länkat din sida i ett forum? Att du blivit omnämnd i någon rysk tidning eller liknande? Trafikkällan borde stå i analytics (Om du nu har det inlagt), annars - googla på din hemsida och se vad du får upp. Grattis i vilket fall! :)

Captain Thailand 2011-12-12 11:40

Hej,

Min GISSNING är att den varit omskriven på en populär rysk sajt (mer troligt) eller i en populär papperstidning (mindre troligt). Kan du inte se var ryssarna kommer från för sajt?

Det har hänt mig minst ett tiotal gånger med märkbart resultat. Dock inte alls med samma procentuella jätteökning som i ditt beskrivna fall. Just nu har en av mina sajter 10-15% mer besökare pga av en länk på en STOR thailändsk sajt. Bara att tacka och ta emot.

Skatedragon 2011-12-12 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av jkwebb (Inlägg 20427127)

Det kallas helgdagar ;-)

Bear 2011-12-13 12:16

Har du nått forum på sajten? Det finns folk och bottar som bara sitter och letar reda på nya omodererade forum som de kan spamma i. Märkte det när ja la ett forum under en sajt. Helt plötsligt hade jag ibland en besöksökning på +100% (50st) från Holland som lämnafe en massa spamlänkar i forumet. Löste det med några frågor på svenska, och inte bara captcha för att skriva i forumet...

Gustav 2011-12-13 12:27

Eftersom det är just Ryssland så skulle jag gissa på spambotar. Jag har ett svenskt forum och innan jag införde kontrollfrågor på svenska för registrering, så var 99 av 100 nyregistrerade "medlemmar" från Ryssland.

Ett annat alternativ kan vara att du har någonting som gör sig väldigt roligt på just ryska. Bilföljare av av modellen Fitta undrar säkert varför de har så många svenska besökare :)

Ett tredje alternativ kan så klart vara att din sida/tjänst blivit populär i just Ryssland.

Vad gör de ryska besökarna på din sida?

deltaco12 2011-12-15 00:56

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20427244)
Eftersom det är just Ryssland så skulle jag gissa på spambotar. Jag har ett svenskt forum och innan jag införde kontrollfrågor på svenska för registrering, så var 99 av 100 nyregistrerade "medlemmar" från Ryssland.

Ett annat alternativ kan vara att du har någonting som gör sig väldigt roligt på just ryska. Bilföljare av av modellen Fitta undrar säkert varför de har så många svenska besökare :)

Ett tredje alternativ kan så klart vara att din sida/tjänst blivit populär i just Ryssland.

Vad gör de ryska besökarna på din sida?

Jag har inget forum på sidan. utan det är en stel sida som handlar om Adsense.

Och om det va botar som tryckte på mina annonser så hade väl google tagit bort dom klicken?

Och har dom senaste 2 dagarna haft över 4000 unika besökare per dag.

Och jag har kollat med google verktyget om det är nån länk som drar alla besökarna men hittar inget där.

Självklart klagar jag inte på att tjärna pengar utan undrar mer vad jag gjorde "bra" med den här sidan så man kan upprepa detta underbara penga maskin :)

Captain Thailand 2011-12-15 02:48

Hej,

Om det är verkliga besökare (ingen bot) och alla nästan kommer från Ryssland borde det ju betyda att din sajt fått någon typ av exponering i någon form av media (webbplats/forum/blogg/community/tidning) där. Men lite märkligt är det väl om det inte rör sig om en länk?!

Vill du avslöja vilken webbplats det rör sig om?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson