WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Sälja produkt via blogg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050753)

imani 2011-11-02 10:54

Sälja produkt via blogg

Hej på er!

Får jag besvära med en liten fråga?

Har en produkt (en snygg modeklocka) som jag vill sälja genom olika kanaler.

Jag har främst tänkt mig genom bloggar men andra kanaler är av intresse.

Har ni något förslag på dels få in produkten i stora bloggar, hur ska det gå till?

Och dels andra kanaler?

Tacksam för svar!

M

MusikMixen 2011-11-02 11:53

De stora bloggarna kommer kosta mycket. Jag hade nog satsat på en fb fanpage och sedan länkat till en tävling där de kan vinna valfri klocka, tex.

Köp nga fb statusar här och bygg vidare på det, jag tror att du kommer billigare undan på det sättet. :)

jensplan 2011-11-02 20:21

Tävlingar är faktiskt väldigt effektiv marknadföring i många fall. Tänk bara på att vinsterna måste vara nära kopplade till min målgrupp.

Förra gången jag arrangerade en tävling så var vinsten en låda med ekologiska grönsaker, från Ekolådan, eller från den lokala matbutiken. Målgruppen blev perfekt, för mig.

imani 2011-11-02 23:24

så jag skapar en tävling där folk som köper en klocka kan vinna någonting, typ ekolåda?

MusikMixen 2011-11-02 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av imani (Inlägg 20422560)
så jag skapar en tävling där folk som köper en klocka kan vinna någonting, typ ekolåda?

Du ska inte locka med att köpa klockan utan få folk att berätta om din tävling ATT vinna en klocka. På så sätt sprids din sida och har du tur kanske 1 av 100 besökare köper en klocka. :)

imani 2011-11-02 23:57

Jag förstår,

Tänker mig att det är en bra metod för varumärkesbygge men inte tillfredsställande säljfrekvens.

skulle gärna ha fler tips, Och tack för dom tips som redan givits! :)

jensplan 2011-11-03 09:53

Citat:

Ursprungligen postat av MusikMixen (Inlägg 20422563)
Du ska inte locka med att köpa klockan utan få folk att berätta om din tävling ATT vinna en klocka.

Jag skulle inte rekommendera att den egna produkten är vinsten, det kan istället leda till att folk inte köper -eftersom de hoppas på att vinna och få gratis istället.

Jag tänker mig att du kanske har en frågesport med relevanta frågor kring din produkt, så att den som tävlar fattar viken bra produkt du säljer, samt en fritext fråga som du faktiskt vill få svar på. Kanske frågar du efter tips på hur man kan sälja fler klockor.

Själva vinsten är något som din målgrupp är intresserad av.

DavidEW 2011-11-03 10:26

Du vill marknadsföra din produkt genom bl.a bloggar?

Varför inte börja med att bara skriva till ett antal olika bloggar som du tror skulle passa din produkt och fråga?

Om de vill testa den och tycker den är bra är chansen stor att de även håller tävlingar.

Jag tror att du kan få ett bra resultat även om du inte får in produkten på de allra största.

imani 2011-11-03 11:48

klockrena svar.. ;)

får börja skriva lite till bloggare..

miika 2011-11-08 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av imani (Inlägg 20422410)
Har en produkt (en snygg modeklocka) som jag vill sälja genom olika kanaler.
Jag har främst tänkt mig genom bloggar men andra kanaler är av intresse.
Har ni något förslag på dels få in produkten i stora bloggar, hur ska det gå till?

Några ideér:
- en lotteri bland alla som bloggar om din klocka/websajt.
- en lotteri bland alla som kommenterar om klockan till din websajt/blog
- en lotteri bland alla som är medlemmer i din Fb sida
- en lotteri bland alla som "gillar" din post i Fb.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson