![]() |
Kod som gör att en text widget/en div följer med kanten längs en sida när man scrolla
Hej,
Jag har sökt med ljus och lykta efter en kod som gör så att min div följer med hela vägen ner längs sajtens kant även när man scrollar. Detta bör gå att kunna placera in i .css dokumentet eller liknande, men eftersom jag använder wordpress kör jag med widgets. Jag vill då göra så att min widget följer med hela sidan även när jag scrollar. Aftonbladet har något liknande, ifall det är till någon hjälp för att förstå vad jag menar. Tacksam för svar. |
position:static på elementet i fråga är det enkla svaret.
Sedan kan man lägga på en massa lull-lull så den följer men snyggt istället, men det har jag inte kollat upp just nu. |
Med jquery: använd scrollTop för att hämta hur långt ner det har scrollats på sidan. Sen lägger du till valfri animation. Stoppa gärna rörelsen innan du lägger på en ny, annars ser det roligt ut när man scrollar ryckigt.
|
Allstar, jag blev faktiskt inte så mycket klokare när jag läste ditt svar hehe. My bad. Men jag vill ju göra detta med en text-widget på WordPress. Hur skall jag skriva in den koden i en div då?
Magnus_A, Detta var lite svårare. Jag googlade på scrollTop och hittade några snygga saker men jag blev inte mycket klokare utav det heller.. |
din widget måste ha ett unikt ID eler unik cssclass och sedan i css-filen ange
#myWidgetID{position:static; top:0;right:20px} eller liknande |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson