WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ångerrätt för företag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050568)

dannel77 2011-10-22 14:22

Ångerrätt för företag?
 
Jag vet vad lagen säger, men brukar ni medge detta till företag ändå? Vi säljer främst lite dyrare varor 3000-8000:- i snittköp, och vissa kunder som handlar genom företag vill ändå ångra köp och hänvisar till ångerrätten. Brukar i sällsynta fall neka dom detta med hänvisning till lagen, men rent generellt så godkänner vi oftast det trots att dom handlat produkten i sitt företag, är detta dumt? Eller är det bra, just för "goodwill" grejen?

patrikweb 2011-10-22 15:21

Vi brukar neka om det inte är en storkund vi ändå tjänar så mycket pengar på, allt handlar om du kan sälja den "begagnade" varan till någon annan kund utan förlora pengar på det.

Jag personligen är emot ångerrätten för privatpersoner med, för är man så korkad så man inte vet vad man handlar bör man kanske inte ha rätt att få handla ens.

Gustav 2011-10-22 16:47

Det beror på, skulle jag säga.

Kan du sälja produkten igen, i det fall att du tar tillbaks den, utan besvär eller krångel? Eller är det prylar i snygga förpackningar som du inte kan paketerare om på ett enkelt och snyggt sätt?

Ett alternativ är att du erbjuder återköp till 85 % (eller någon passande siffra) av varans värde. Det är ganska vanligt bland företag som huvudsakligen säljer till andra företag. Men glöm inte att skriva i din villkor vad som gäller. Sen kan du naturligtvis göra undantag för särskilt viktiga eller trevliga kunder.

elf98 2011-10-23 08:16

Vi kör i princip samma regler för företag som för privatpersoner, med skillnaden att företag får betala returfrakten själva.

Ångerrätten är godwill och ett mycket billigt sätt att få nöjda kunder. Nöjda kunder tipsar andra potentiella kunder.

robertsson 2011-10-23 08:26

Jag som kund irriterar mig ofta på att olika villkor tillämpas för företagare och privatpersoner trots att priset är samma, så det är inte ovanligt att jag beställer som privatperson för att få bättre villkor.

Jag kan inte komma på en enda anledning att en företagare som betalat samma pris ska få sämre villkor.

vco-systems 2011-10-28 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421139)
Jag personligen är emot ångerrätten för privatpersoner med, för är man så korkad så man inte vet vad man handlar bör man kanske inte ha rätt att få handla ens.

Problemet är väl att i många fall har man ingen möjlighet att kolla tex. kvalitet innan man beställer så det kan vara svårt att veta vad man handler.

patrikweb 2011-10-28 21:56

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems (Inlägg 20421880)
Problemet är väl att i många fall har man ingen möjlighet att kolla tex. kvalitet innan man beställer så det kan vara svårt att veta vad man handler.

Visst finns det dåliga och oseriösa företag, problemet är att företagen inte har något skydd mot idioter till konsumenter.

Davve 2011-10-28 22:23

Som bra företagskund har man oftast bättre villkor än privatpersoner. Tänk själva, om ni har en kund som genererar 100k per år, skulle ni ta tillbaka en pryl för 1000 kr eller bråka?

kw_wasabi 2011-10-29 00:50

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20421959)
Visst finns det dåliga och oseriösa företag, problemet är att företagen inte har något skydd mot idioter till konsumenter.

Du kan väl be alla kunder fylla i ett IQ-test och därefter avgöra om du vill sälja till dem?

Conny Westh 2011-11-01 02:43

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson (Inlägg 20421175)
Jag som kund irriterar mig ofta på att olika villkor tillämpas för företagare och privatpersoner trots att priset är samma, så det är inte ovanligt att jag beställer som privatperson för att få bättre villkor.

Jag kan inte komma på en enda anledning att en företagare som betalat samma pris ska få sämre villkor.

Jag brukar också beställa som privatperson och sen ta ut pengar som utlägg från företaget just för att företagfår sämre villkor änprivatpersoner. Ta telefonabbonnemang som ett typexempel. De har mycket längre öppettider till kundtjänst för privatkunder än för företag. Ändå brukar företag betala betydligt mer pengar för samma/sämre tjänster.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson