![]() |
Databas för socialt nätverk?
Hej,
jag undrar vilken databas du personligen skulle valt till att ha som back-end i ett socialt-nätverks projekt samt varför? Utvecklingsmiljön är Linux och PHP samt kraven är skalbarhet (horisontell), snabbhet samt säkerhet. |
Jag skulle nog ha tagit mariadb, mycket för att jag har bra erfarenhet av mysql samt att mariadb är open-source vilket inte mysql är.
|
Det går ju att köra Oracle 11 express om man skulle vilja - lite osäker på licensen och hur den får användas. Personligen hade jag troligen kört på mySql - den är kanske inte optimal, men jag har haft mycket med den att göra under lång tid.
|
PostgreSQL som vanligt.
|
Väljer nog MySQL av gamla vana och det ingår som standard i Ubuntu. Men Orcale börja avvika ganska duktigt från grund filosofin bakom MySQL, därav får man väl titta på andra alternativ framöver.
Citat:
|
Om det är stora datamängder så hade jag kanske kikat på en nosql lösning.
|
Sociala relationer gör sig till exempel bäst i en graf-databas, profiler kanske gör sig bäst i en dokuments-databas, globala materialiseringar eller data kanske ger bäst prestanda från ett key-value-store? Men om inte projektet är otroligt ambitiöst med ordentligt med resurser från början är det bättre att starta med t ex en rdbms (t ex mysql) eller document store (t ex mongodb) och använda det som en general purpose-lösning.
Väljer du t ex Mongodb får du väldigt mycket smidig skalbarhet inbyggd utan att behöva lösa det själv. Använder du MySQL (eller t ex XtraDB, en trevlig variant) har du en väl beprövad databas där det är lätt att hitta spetskompetens. |
Citat:
|
Citat:
|
Personligen har jag röstat på SQL, rättare sagt MariaDB. När/om man växer sig tillräckligt stor kan man kolla med att kompletera med andra system såsom Redis eller MongoDB för data som inte behöver relationer.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson