WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Apple släpper lös hyr- och köpfilmer för oss i Sverige (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050231)

DavidEW 2011-09-28 10:36

Apple släpper lös hyr- och köpfilmer för oss i Sverige

Apple har tjuvstartat med att ge ut hyr- och köpfilmer i iTunes, iPhone, iPad och Apple Tv för svenska iTunes-konton.

I iPad, iPhone och i iTunes så måste man söka efter filmer (t.ex. "Comedy" eller "Bambi"). På Apple Tv 2 ploppar allt upp på framsidan.

Detta kanske är en mjukstart till en expansion som blir den 4 oktober då Apple ska presentera en ny iPhone. Kanske kommer Apple Tv 2 till Sverige officiellt med hyr- och köpfilmer.

Just nu finns det inga undertexter eller svenskt tal på filmerna.

Era tankar?

design.se 2011-09-28 13:27

Jag välkomnar det! Apple är duktiga samordnare, hoppas de kommer med en smidig lösning, det behövs för att det ska funka hos folk. Inget krångel är ledordet för att få med sig Svensson...

Erik Stenman 2011-09-28 15:19

Jag tror mer på abonnemangstanken. Jag kan tänka mig att betala ett pris för att komma åt hela biblioteket så som spotify fungerar. Men att betala varje gång jag vill se något tycker jag inte om.

allstars 2011-09-28 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20418949)
Jag tror mer på abonnemangstanken. Jag kan tänka mig att betala ett pris för att komma åt hela biblioteket så som spotify fungerar. Men att betala varje gång jag vill se något tycker jag inte om.

I second that, fast betalning via iTunes är rätt så smidigt. Om det blir lika smidigt med Apple-Tv i förlängningen får man se

catch 2011-09-28 17:47

Är inte uthyrning av film ett utdöende segment? I alla fall när det gäller de yngre generationerna? Finns ju så många andra enkla sätt att få tag på allt gratis menar jag.

allstars 2011-09-28 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av catch (Inlägg 20418964)
Är inte uthyrning av film ett utdöende segment? I alla fall när det gäller de yngre generationerna? Finns ju så många andra enkla sätt att få tag på allt gratis menar jag.

Till andras bekostnad menar du?

Erik Stenman 2011-09-28 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av allstars (Inlägg 20418967)
Till andras bekostnad menar du?

Det finns väl fler undersökningar som kommer fram till att filmer/musik som laddas ner mycket även leder till hög försäljning.
Jag ser till exempel en hel del på bio trots att det går att se filmen gratis. Det beror på att jag tycker bioupplevelsen är värd ungefär vad den kostar.

tartareandesire 2011-09-29 09:42

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20418949)

Det är väl ändå ytterst tveksamt hur bra Spotify är för artisterna. Flera av mina favoritskivbolag - några av de ledande inom genren - har lämnat tjänsten under det senaste halvåret. Där är det ändå ganska små summor man riskerar för varje inspelning jämfört med filmer. De kan inte ta samma risker.

Erik Stenman 2011-09-29 11:09

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20418993)
Det är väl ändå ytterst tveksamt hur bra Spotify är för artisterna. Flera av mina favoritskivbolag - några av de ledande inom genren - har lämnat tjänsten under det senaste halvåret. Där är det ändå ganska små summor man riskerar för varje inspelning jämfört med filmer. De kan inte ta samma risker.

Marknaden har ändrats. Skivbolagen måste anpassa sig till att efterfrågan har skiftat och artisterna får fokusera på konserter vilka ger intäkter.

Musikbranchen har ju aldrig gått så bra som den gör nu i dessa tider trots i princip fri tillgång till musik. Jag förstår faktiskt inte varför bolagen går efter privata fildelare.
Finns det någon oberoende undersökning som kommer fram till att fildelning hämmar utvecklingen i en branch?

tartareandesire 2011-09-29 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20419002)
Marknaden har ändrats. Skivbolagen måste anpassa sig till att efterfrågan har skiftat och artisterna får fokusera på konserter vilka ger intäkter.

Då får man ändra marknaden igen helt enkelt. Bättre lagstiftning kan ordna ganska mycket. Det är definitivt inte önskvärt att band ska turnera så mycket som möjligt med tanke på miljöpåverkan. Det blir dessutom mindre tid till låtskrivande och inspelning vilket i sin tur leder till sämre kvalitet på musiken. Det finns inte mycket positivt med den utvecklingen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson