![]() |
Kontera egentillverkat sponsormaterial
Jag har ett företag som tillverkar hästhinder och har tillverkat ett hinder som en klubb skall få som sponsring.
Hur konterar jag detta? Hur jag än vänder och vrider på debet och kredit så får jag inte till det! Jag säljer ju inget... Inte eget uttag... Snälla kom med smarta förslag! |
Å varför står det att jag säkert spammar? Ny här...
|
Citat:
|
Citat:
Däremot bör du notera sponsringen som sådan i företagets arkiv, till exempel genom att utförda en proforma- faktura på 0 kr som det står Sponsring på. |
Citat:
Du har tillverkningskostnad och/eller lagerkostnad? Ta en titt på följande: http://www.expowera.se/mentor/ekonom....htm#sponsring Istället för Kassa väljer du lämpligt motkonto. |
Precis vad jag var ute efter, jag har ju faktiskt kostnader som jag vill kunna dra av såsom material och arbetskostnad.
Det är just det där motkontot som jag fiskar efter, det där istället för kassa! :) Skulle klubben köpa hindret av mig skulle de ju få betala 4914kr ex moms. |
Sponsorkosten, ska det verkligen vara samma som försäljningskost?
Du motkonterar på tillverkning och råvarukost, eller färdig lagerkost. Du sponsrar med materialet och arbetskost, vilket jag inte kan se eller bör ha något TB. Du skapar ingen intäkt med sponsring, det är en ren utgift/kostnad. |
Kostnaden ska givetvis bokas mot sponsring, konto 5980 vilket är ett kostnadskonto (som ligger i kontogrupp 59 Reklam och PR).
Är det en produkt som du har bokat in i lagret så bokar du bort samma summa från lagret i balansräkningen konto "1450 lager av färdiga produkter". Observera att beloppet INTE är ditt normala försäljningspris utan din produktionskostnad till lager. Din bruttomarginal kan du inte ta upp som en kostnad. |
Tack för era svar!
Nu vet jag hur jag ska göra! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson