WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bokföring i AB - när? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1050115)

dbbb 2011-09-20 14:50

Bokföring i AB - när?

Hej,

Jag är medveten om att man bör bokföra sina kostnader (vi har endast kostnader för tillfället) vid samme tid som betalningen sker. Vi marknadsför oss endast för tillfället via Facebook ads där Facebook drar flera gånger i veckan. Finns det nåt krav på att jag måste bokföra dessa kostnader vid samma tidpunkt som pengarna dras? Kan jag i slutet på året ist göra all bokföring för att sammanställa bolagets årsredovisning?

Vad är praxis samt hur gör ni?

tackar på förhand,

D

patrikweb 2011-09-20 15:12

Verifikationen ska ju överstämma på samma dag, men när du gör bokföringen spelar mindre roll.

Dock är det inte så bra att låta det gå ett helt år innan någon bokföring, skatteverket kommer döda dig vid en revision om du inte bokför något på ett år.

Så nej det är ingen fara om du inte sitter med bokföring varje dag, men du bör passa dig på låta det gå så långt som ett helt år.

dbbb 2011-09-20 15:24

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418151)
Verifikationen ska ju överstämma på samma dag, men när du gör bokföringen spelar mindre roll.

Dock är det inte så bra att låta det gå ett helt år innan någon bokföring, skatteverket kommer döda dig vid en revision om du inte bokför något på ett år.

Så nej det är ingen fara om du inte sitter med bokföring varje dag, men du bör passa dig på låta det gå så långt som ett helt år.

Tack för hjälpen. :)

KristianE 2011-09-20 17:56

Vi lämnar ju över allt till vår redovisningskonsult månadsvis. Augusti-papperna fick han idag.
Inget konstigt alls.

Conth 2011-09-20 18:03

En gång i månaden är väl en bra rutin (om man inte har supermycket verifikationer eller om man behöver daglig järnkoll på läget).

lazat 2011-09-20 21:17

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20418177)
En gång i månaden är väl en bra rutin (om man inte har supermycket verifikationer eller om man behöver daglig järnkoll på läget).

saxat från sattemyndigheten

När ska du bokföra?
Du ska löpande bokföra uppkomna affärshändelser i grundbok och huvudbok. Kontanta in- och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag, övriga affärshändelser så snart det kan ske. Det innebär att affärshändelser som inträffat under en kalendermånad ska bokföras senast under den påföljande månaden. Verifikationerna måste hållas ordnade i avvaktan på bokföringen. Det underlättar för dig när du ska lämna dina verifikationer till din bokföringsbyrå.

Conny Westh 2011-09-21 10:21

Instämmer med Lazat, kontanta medel som i kassa eller liknande ska bokföras SENAST dagen efter transaktionen skett, medan fakturering och händelser på bankkonto kan man bokföra i nästkommande kalendermånad. Men man ska definitivt inte vänta längre än så.

Anders Larsson 2011-09-21 11:35

Bokföring av kontanta transaktioner senast dagen efter transaktionen skett? Det gör det ju i princip omöjligt för en småföretagare med kontanthantering att lägga ut bokföringen till en redovisningsbyrå?

Jag har i mina bolag, som inte har kontanthantering, samlat ihop och lämnat till redovisningsbyrån antingen varje månad eller varje kvartal, beroende på mängden transaktioner.

Conny Westh 2011-09-21 15:00

Enligt bokföringslagen och skatteverket så är det så med kontanter. JAg undviker kontanter i företaget om jag kan.

Magnus_A 2011-09-21 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20418151)

Inte bara skatteverket. Din revisor har anmälningsplikt om han ser att bokföringen inte gjorts. Bokföringsbrott handlar väl om några tiotusental kronor i böter minst upp till flera år i fängelse, beroende på hur mycket pengar det handlar om.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson