WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Katalog eller domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049691)

Knös 2011-08-26 22:35

Katalog eller domän

Hej,

Jag är lite smått förvirrad och kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska gå till väga. Nyligen hittade jag en domän som innehöll ett företags namn plus ett substantiv på slutet. Exempel: volvobilar.se, icaprodukter.se
Jag har sett sidor som använder ett företags trademark i sitt domännamn och har använt sig av AdSense och liknande annonstjänster. Som jag uppfattat det så skulle ett domännamn som volvobilar.se eller icaprodukter.se vara olagligt? Eller?

Om det är fallet så tänkte jag istället använda mig av ett substantiv som har med nischen att göra men istället använda en subsida (domän.se/nisch) för att komma åt nischen. Hur gör man med länkar och sådant, använder man det fullständiga domännamnet (domän.se) eller lägger man även på nischen (domän.se/nisch) i länken?

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde ge mig en klar rätsida på detta för jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel här.

Mvh

BoXon 2011-08-26 23:23

varför inte volvo.bilar.se? :)

trådlöst 2011-08-26 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av BoXon (Inlägg 20415701)
varför inte volvo.bilar.se? :)

Spelar ju ingen roll ur SEO perspektiv egentligen, eftersom subdomäner betraktas som nya domäner. Då skulle han lika gärna kunna köra på VolBilar.se och sedan optimera mot sina sökord.

Fast hur snyggt det skulle se ut med VolBilar.se vet jag inte men det är ju en annan fråga / smaksak.

Knös 2011-08-27 00:04

Subdomäner är inget alternativ för mig för att enbart substantiv orden brukar vara upptagna, som t.ex bilar.se är.

Mina frågor kvarstår fortfarande.

trådlöst 2011-08-27 00:38

Citat:

Ursprungligen postat av Knös (Inlägg 20415706)
Subdomäner är inget alternativ för mig för att enbart substantiv orden brukar vara upptagna, som t.ex bilar.se är.

Mina frågor kvarstår fortfarande.

Trodde jag hade svarat på din fråga, Ha Ha. :)

Men jag skulle inte valt t.ex VolvoInfo.se eller VolvoBilar.se - då Volvo är ett varumärke/trademark. Hade inte varit så kul och bygga upp en sajt, och en stark sådan och sedan bara få ett mail alternativ brev från Volvo osv.

Men jag förstår inte din domän.se/nisch ?

Menar du att om du har en sida som heter: bilsajtinfo.net så vill du ha en volvo del, då blir det ju t.ex bilsajtinfo.net/volvo/

Sen undrar du vilken man ska "lägga på länken". Jag föredrar att du bygger länkar åt start och undersidor.

Knös 2011-08-27 01:00

Citat:

Men jag skulle inte valt t.ex VolvoInfo.se eller VolvoBilar.se - då Volvo är ett varumärke/trademark. Hade inte varit så kul och bygga upp en sajt, och en stark sådan och sedan bara få ett mail alternativ brev från Volvo osv.
Ja, precis. Det jag trodde.

Citat:

Men jag förstår inte din domän.se/nisch ?

Menar du att om du har en sida som heter: bilsajtinfo.net så vill du ha en volvo del, då blir det ju t.ex bilsajtinfo.net/volvo/
Exakt. Är detta Google vänligt eller kommer detta kräva massa extra arbete om man jämför med en sajt som har exakt likadant domännamn som keyword?
Värt att notera är att nischen jag är intresserad av har ingen större konkurrens. Men uppskattar svar som gäller generellt då det är helheten som är intressantast.

Citat:

Sen undrar du vilken man ska "lägga på länken". Jag föredrar att du bygger länkar åt start och undersidor.
Formulerade mig ganska dåligt på den biten. Men det jag undrar är om jag ska bygga länkar antingen direkt till min mainsida (domän.se) eller till nischen (domän.se/nisch).

Det är framförallt undersidan jag vill ranka högt.

Knös 2011-08-27 10:25

Hej,

Jag har nog bestämt mig att köra på en domän som inte innehåller dess företags namn efter konsulterat med en annan. Nu är frågan om man ska försöka ranka sidan på en helt ny katalog i sig eller bara en undersida?

Alternativ:
A) domän.se/katalog som heter mitt keyword/index
B) domän.se/undersida som heter mitt keyword

Mvh

trådlöst 2011-08-27 12:26

Citat:

Ursprungligen postat av Knös (Inlägg 20415716)
Hej,

Jag har nog bestämt mig att köra på en domän som inte innehåller dess företags namn efter konsulterat med en annan. Nu är frågan om man ska försöka ranka sidan på en helt ny katalog i sig eller bara en undersida?

Alternativ:
A) domän.se/katalog som heter mitt keyword/index
B) domän.se/undersida som heter mitt keyword

Mvh

Det skall ju se naturligt ut i Googles stora ögon, att du bygger länkar, eller hur? Hur misstänksamt är det inte att bara bygga länkar till domän.se och inte domän.se samt domän.se/undersida ?

"båda" skall ju ha inlänkar.

Beror på vilken domän du kör på. Har du en domän som heter grönatomater.se så känns det FEL och onaturligt att ha en katalog som heter grönatomater.se/volvo

Men då får du ju mer kraft från själva huvudsidan som är grönatomater.se :)

Knös 2011-08-27 14:30

Mm, det har du rätt i! Kanske ska bygga länkar till både förstasidan och undersidan för syns skull då. Kommer köra på en relaterad domän till nischen.

Tack så mycket för dina svar.

trådlöst 2011-08-27 23:40

Citat:

Ursprungligen postat av Knös (Inlägg 20415738)
Mm, det har du rätt i! Kanske ska bygga länkar till både förstasidan och undersidan för syns skull då. Kommer köra på en relaterad domän till nischen.

Tack så mycket för dina svar.

Ja, gör så. Det blir bäst så.

Inget att tacka för, kul att kunna hjälpa dig. Har du fler frågor så svarar jag gärna på dem :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson