![]() |
Fick ett ovanligt oförskämt SPAM idag, absolut opersonligt. Svarade och frågade hur han fick tag på min adress, han svarade att adressen köptes med alla andra från företagsfakta och att man kunde avregistrera sig från utskicket om man ville... Sånt tycker jag är väldigt jobbigt, att behöva plocka bort sin adress när man inte ens registrerade sig. Spammaren är ett svenskt företag. Ska ringa Företagsfakta imorgon och se vad de kan säga om detta.
|
Vilken adress var det han spamma dig på?
*@vadvardomänen.se ? |
*@komis.se
|
Citat:
|
NIX, det är en enskild firma och då är det fortfarande olagligt...
|
Det jag inte tycker om är hur företagsfakta agerar, att de säljer våra adresser utan att man ger de OK att göra detta... Jag kommer kräva en förklaring, eller så går jag vidare.
|
Citat:
Det är helt lagligt att spamma alla företag, det är då det övergår till privatpersoner som det blir olagligt. Så om du har 100 tusen företagsadresser i en katalog. Så kan du sälja denna information hur du vill! |
Nej, Johan. Enskild firma är inte ok att spamma då företaget är du som privatpeson, ingen juridisk person.
Så skriver konsumentverket om spam: Citat:
|
Till Johan. Taget från KO:s hemsida:
Citat:
|
Citat:
stog att det var okej att skicka till företag, så jag har alltid antagit att det även gäller enskilda firmor. Va synd :P |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson