WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domän som håller på att förfalla (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049024)

Danielos 2011-07-09 15:05

Domän som håller på att förfalla
 
Vi har en kund som har en domän som förfaller inom någon dag, vi har skickat flera betalningspåminnelser och ett personligt brev där vi påtalar att domänen håller på att förfalla, och kunden har tidigare svarat på den registrerade emailadressen, jag är medveten om att de stora webbhotellsaktörerna missar domänförnyelser och sällan ringer kunder i sådana här fall, men min fråga är om det är kotym hos oss andra webbhotell att ringa i sådan här fall, hur gör ni andra webbhotell? Denna domän tror vi är mycket viktig för kunden.

jonny 2011-07-09 15:36

Med tiotusentals domäner är det knappast möjligt för de större aktörerna. Du vet förmodligen själv bäst vilken relation du har med kunden och hur avtalet ser ut. Därav kan du avgöra om det är välkommet att ringa och även om det är läge att förnya domänen och försöka få betalt i efterhand.

Danielos 2011-07-09 21:00

Du har så rätt jonny, jag valde att förnya domänen och sedan försöka få betalt i efterhand.

Conny Westh 2011-07-09 22:25

Är det en bra kund i övrigt så kan man ju var alite hjälpsam och tolerant.

Westman 2011-07-10 09:47

Personligen så tycker jag inte att man ska förlänga domänen åt kunden om man inte har ett helhetsåtagande.

Internet Sweden 2011-07-10 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20411031)
Vi har en kund som har en domän som förfaller inom någon dag, vi har skickat flera betalningspåminnelser och ett personligt brev där vi påtalar att domänen håller på att förfalla, och kunden har tidigare svarat på den registrerade emailadressen, jag är medveten om att de stora webbhotellsaktörerna missar domänförnyelser och sällan ringer kunder i sådana här fall, men min fråga är om det är kotym hos oss andra webbhotell att ringa i sådan här fall, hur gör ni andra webbhotell? Denna domän tror vi är mycket viktig för kunden.

Är det en .se-domän det handlar om?

Internet Sweden 2011-07-10 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20411056)
Du har så rätt jonny, jag valde att förnya domänen och sedan försöka få betalt i efterhand.

Känsligt läge!

Nu framgår det inte om det avser en .se-domän eller inte och jag har inte hunnit svara, men låt mig uttrycka mig såsom att jag hoppas att det inte handlar om en .se-domän, såvida förfarandet inte finns inskrivet i avtal med kunden, i form av fullmakt att agera för dennes räkning i denna fråga.

6.1 (ii) Förnyelse av Domännamn
Registraren åtar sig att på begäran från Innehavaren förnya registreringsperioden för Innehavarens Domännamn
http://www.iis.se/docs/registraravtal_sv2.pdf

5.1.2 Förnyelse av Domännamn Registraren har åtagit sig att på Innehavarens begäran förnya registreringsperioden för Innehavarens Domännamn.
http://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

tartareandesire 2011-07-10 11:14

Släpper han den om kunden inte är intresserad så ser jag inga som helst problem med Daniels agerande utan då är det snarare reglerna det är fel på.

JacobTallberg 2011-07-10 12:07

Själv åkte jag på en avgift på 1000+moms för att återregistrera en domän som precis gått ut från Loopia. Jag hade fått ett mail någon månad före om att domänen snart skulle förnyas och sedan en faktura och en påmminelse. Tyvärr inkludera fakturan domäner jag inte skulle förnya och jag missade därför att min viktigaste adress ingick. Helt mitt eget fel, men jag hade varit otroligt tacksam om något ställt ut som du och sparat mig all den tid, pengar och missade mejl som det innebar.

Danielos 2011-07-10 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20411089)
Släpper han den om kunden inte är intresserad så ser jag inga som helst problem med Daniels agerande utan då är det snarare reglerna det är fel på.

Nu var det dock inte en .se domän men vi har ett helthetsåtagande för kunden, inte som ett avtal dock, men vi har givit ett intryck om att hålla reda på allt så därför valde vi att förnya domänen, men jag kan inte se att det skulle ha spelat någon roll om det var en .se domän som tartareandesire säger, då behöver reglerna ändras på, kunden kan ju vara på semester eller inte vara anträffbar.

Det är ju vi som står för risken att inte få betalt om kunden inte vill ha domänen, och skadan att inte förnya en domän är väl oerhört mycket större än skadan att förnya domänen och avregistrera den om kunden inte vill ha den i så fall? Eller vad tycker ni andra?

@Internet Sweden: Vi kommer inte förnya .se domäner om uppdrag från kunden att göra så inte finns.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson