![]() |
Kontraktsfrågor - Har jag brutit mot kontraktet?
Tog på mig ett jobb under sommaren 2010 som har ställt till med problem för mig.
Blev inhyrd som konsult för ett stort statligt bolag, där kunden i fråga ville ta del av en tjänst som var byggd sedan tidigare. Kunden valde även att lägga in lite nya funktionaliter i kontaktet på följande form. - ... - En iPhone-applikation ska byggas - ... Jag kontaktade en jurist för att se så allt var okej. Juristen tipsade mig även om att lägga in en punkt ang bristande data. Skulle kunden eller tredjepart på något sätt utelämna information eller på något annat sätt hindra utvecklingen av programvaran så står inte jag som ansvarig. Så skulle Apple gå i konkurs eller blockera alla svenska kunder så kan inte kunden stämma mig. Tiden gick och alla delar i kontraktet utom en punk implementerades. Punken som ej implementerades hade kunden inte lämna ut någon information om. Det fanns ingen spec eller data att jobba med. Nu, ett år senare så har kunden i fråga dragit igång en stor juridisk process. Exakt vad syftet är vet jag inte, men jag kan gissa på att personen som värvat mig fått skit för att en utav punkterna inte fanns med. Min fråga till er är nu; bröt jag mot avtalet? |
Personligen tycker jag inte det. Men vet inte hur det ser ut med lagen o så!
|
HAr du inte uppfyllt kontraktet så är det ju kontraktsbrott, men det kan finnas förmildrande omständigheter som om kunden inte bidragit med all information som du behöver för att kunna göra ditt jobb.
Det är för lite information presenterat här i tråden för att ge ett enkelt svar. En kravspec som säger att "En iPhone-applikation ska byggas" är alldeles för allmänt hållen för att det ska gå att använda den som en "kravspecifikation". Frågan är varför någon skriver ett sånt krav och varför någon över huvud taget går med på att ta på sig ett sånt jobb? Läser ni inte vad ni tar på er? |
Citat:
Kunden hade inte specificerat vad som skulle göras i detalj utan hade sammanfattat sig i en mening. |
Känns ju ändå lite som om du har skyldighet/ansvar att fråga och ta reda på det du behöver för att kunna lösa allt i den överenskomna specifikationen. Man kan ju inte som inhyrd konsult begära att att de som hyr in en ska duka upp precis allt och sedan skippa det som man inte fått tillräcklig information om.
Har du inte tillräckligt med information måste du ju fråga om mer. Lite svårt att hävda att kunden inte har gett dig tillräckligt med information om den punkten om du inte ens har frågat om det. Det är ju en annan sak om du frågat om det och kunden inte kunnat ge dig ett bra svar. |
Utifrån de uppgifter som finns gällande ditt kontrakt och vad du utfört är det helt omöjligt att besvara din fråga. Avtalsrätt är komplext och alla delar i ett avtal/kontrakt påverkar helheten och utfallet av avtalstolkningen.
Om du vill förbereda dig på en eventuell process riktad mot dig rekommendrar jag att du kontaktar en jurist som granskar hela avtalet och får detaljerade uppgifter från dig gällande hur du utfört uppdraget och haft möjlighet att fullfölja avtalet. Även om du inte uppfyllt alla delar i ett avtal så kan ju detta vara orsakat av att motpart brustit i sina åtaganden och omöjliggjort för dig att fullfölja din del av avtalet, därmed skulle du inte kunna ställas till svaras för avtalsbrott. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson