![]() |
Mötesbokare - Hur mycket i lön?
Hej
Jag funderar på att plocka in en mötesbokare som ska boka in möten med potentiella kunder inom webbyråer och reklambyråer. Jag undrar därför, hur mycket är en rimlig timlön brutto? Vi räknar inte med arbetsgivaravgifter då jag har koll på sådana saker. Med andra ord, hur mycket är en rimlig lön för en mötesbokare per timme om han jobbar 20-30 timmar? |
Jag har jobbat som mötesbokare inom försäkringar, dock har jag erfarenhet av telemarketing och liknande så jag fick en anpassad timlön till erfarenheten.
Jag hade då 130kr/tim och jobbade 5-6 timmar per dag - måndag till fredag. Tror dock att en utan erfarenhet kanske landar på 80-90 kr/tim plus provisionen då per bokat möte. En riktigt vass person inom ämnet bör kunna jobba utan fast timlön och endast på provision. |
Vad är varje möte värt?
Förmodligen vill du ha något i stil med 50 kr/h + 100 kr per inbokat möte eller något sådant. |
Mötet i sig är ju inte värt något eftersom det inte garanterat leder till att våra tjänster blir sålda. Men om jag skulle erbjuda 150 kronor i timmen brutto till en erfaren säljare, är det rimligt?
|
Du kan ju alltid kolla med facket så får du i alla fall deras nivå.
|
En duktig säljare nöjer sig såklart inte utan provision. En duktig säljare kan sälja precis vad som helst
och varför skulle han då sälja dina möten? |
Citat:
Du får räkna ut hur många procent av alla möten leder till ett köp, och hur mycket köpet är värt och se hur mycket marginal du har att jobba med. |
En riktigt bra säljare ska kunna sälja enbart på provision.
Ska du ge timlön efter erfarenhet rekomenderar jag dig starkt att kolla upp alla referenser och kolla så att personen minst har legat 2-3 ordrar lver mål varje eller varannan dag. Annars, är typ 95 kr timmmen plus provision på varje möte bra betalt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson