![]() |
Vem sade att Windows är enkelt?
Ubuntu:
1) sudo apt-get install subversion & KLART! Windows: 1) Googla efter subversion 2) Kolla igenom listan över olika Windows versioner 3) Installera subversion av någon random noob 4) Avinstallera subversion för att den versionen sög 5) Bli medlem på en annan sida för att kunna tanka subversion 6) Gå in på mailen för att hämta lösenord till sidan 7) Logga in 8) Tanka subversion 9) Öppna Downloads-mappen 10) Installera subversion 11) KLART! Förhoppningsvis ett minne blott när CoApp släpps. |
Det var väl dagens mest felriktade klagomål?
Det är väl inte Windows fel att subversion finns i många olika varianter för Windowsmiljön? Det är ju de som gjort apt-get funktionen som valt att bara ha en variant för att ladda ner subversion. Det finns inget som hindrar att någon gör motsvarande fiunktion för Windows. Men behovet har inte funnits hittils så ingen har gjort det vad jag vet. |
Citat:
Tycker väl egentligen bara att det är synd att CoApp inte har funnits sedan några år tillbaka utan att Windows fortfarande dras med att inte ha en pakethanterare som exempelvis Ubuntu har. Andra nackdelar med att inte ha en pakethanterare är ju bland annat att det saknas en uppdateringsprocess. Så istället måste Adobe, Java (Oracle), Quicktime (Apple) installera sina egna uppdateringsprocesser som ligger och stör i bakgrunden. |
Förstår inte problemet. Jag googlade, hittade VisualSVN, installerade och var nöjd.
|
Jag håller med. Att söka och installera program via ett och samma gränssnitt (som dessutom är på kommandoraden!) är ruskigt bekvämt. Att det då dessutom håller reda på delade bibliotek och uppdateringar för alla program i samma gränssnitt gör det hela desto bättre. Nu var det länge sedan jag körde Windows så detta kanske finns i Microsoft-miljö nu, men att uppdatera från Debian Lenny (förra stabila utgåvan) till Squeeze (senaste) var så lätt som att ändra en konfigurationsfil och sedan uppdatera, så uppdaterades allt med inställningar bibehållna och systemet kunde till och med användas under tiden.
|
Alla OS har sina för- och nackdelar... Själv kör jag iOS på mobilen, w7 på stationära, OS X på laptopen och Debian på servrarna. Nöjd och glad, kexchocklad.
|
Citat:
Gillar för övrigt Windows skarpt men just saknaden av en pakethanterare gör mig tokig just nu. De som inte förstår konceptet med en pakethanterare vet inte vad de missar. I princip alla Windows svagheter beror på att den saknar en pakethanterare så att tredje parts program kan "fucka upp" Windows totalt. |
Citat:
Windows: 1) Sätt i din Windows 7 skiva och kör igång. 2) 30 min senare, klart med lite tur! Linux: 1) Googla efter linux. 2) Kolla igenom listan över olika linuxdistrubitioner. 3) Installera en Linux-dist av någon "random noob". 4) Avinstallera den versionen för att den sög. 5) Bli medlem på valfri list / forum för att läsa vilken dist som är bäst. 6) Hitta en mirror som råkade vara i Polen och vänta två timmar för att senare byta. 7) Ladda ner från en snabbare mirror. 8) Leta upp en tom cd-r skiva och bränn ut din installationsmedia. 9) Installera och upptäck att din nya super-duper-mus från mediamarket saknar funktion på sju av nio knappar med dina standard drivrutiner i Linux och tillverkaren verkar inte stödja linux... 10) Googla i tre timmar för att hitta en custom-mouse-button-setting-mjukvara som du installerar. 11) Läs dokumentationen över din nyligen funna mjukvara i en timme. 12) Njut av ditt Linux med alla knappar på din mus! Nu är jag dock ingen linuxhatare men du kanske förstår vart jag vill komma. |
Citat:
1. Jobba i två dagar 2. Invänta lön 3. Köp en Windows 7-skiva, en CD-läsare och en skruvmejsel 4. Skruva upp chassit till datorn och montera CD-läsaren. 5. Sätt i Windows 7-skivan och installera 6. Installera och upptäck att din gamla super-duper-mus från Mediamarket saknar funktion på sju av nio knappar med standarddrivrutinen i Windows. 7. Inse att drivrutinsskivan till musen är borta. 8. Gå till tillverkarens hemsida, bara för att inse att de också är borta då de gick i konkurs under finanskrisen. 9. Hitta en gammal spegel med drivrutinen. 10. Inse att drivrutiner bara finns för 32-bitars-system. 11. Gör om från steg 1. Debian: 1. Ladda ner USB-versionen direkt från förstasidan (du får automatiskt en svensk Sunet-ansluten spegel). 2. Lägg över på en USB-sticka. 3. Installera enligt guiden. 4. Är din mus något att ha är drivrutinerna redan installerade. Om inte, följ Mikaels guide. 5. Nu fungerar musen! Försök inte påstå att Windows är lättare. Det är lika mycket trassel med drivrutinerna där, men på andra vis. En kraftanvändare i Windows-miljö kan fixa en hel del, men det kan även en kraftanvändare i Linux-miljö. I båda fallen är det en inlärningströskel att gå från vanlig användare till någon som har kunskap att lösa problem. Det finns för- och nackdelar med alla operativsystem så det är upp till var och en att välja ett som passar. Den stora skillnaden (tycker jag) är att om något trasslar i Windows så är det i stort sett olösbart, medan trassel i Linux-miljö brukar ha en tendens att reda ut sig, tack vare att allt är så konfigurerbart. |
Jag har en burk med ubuntu 10.x nånting som jag vill uppgradera till 10.xyz och det skiter sig hela tiden, fullkomligt omöjligt att få den att uppgraderat till senaste version trots att jag kört installationenminst ett 15 tal gånger och laddat ner ny version flera gånger, online.
Linux/Ubuntu är inte lätt att installera, jag har aldrig haft såna problem med någon Windows version ever och då har jag jobbat med Windows sedan jag testade första versionen 1987/88. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson