WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   web-site som inte fungerar från vissa datorer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047613)

Anders Karlsson 2011-04-10 11:02

web-site som inte fungerar från vissa datorer

Jag upptäckte nyligen att våra web-siter inte fungerar, eller är extremt långsamt från vissa datorer.

Jag har inte kollat hur många datorer som har problemet, det kanske bara är en enda. Alla andra siter fungerar dock fint från denna dator.

Min andra dator har inga problem med våra siter.
Någon som har någon ide om vad det kan vara?

Ciffan 2011-04-10 11:55

Om det gäller dina siter i signaturen så kan jag säga att på
Mac OSX 10.5.8 med Firefox 3.6.16 och Safari 5.0.4 tar de 2 första en bra stund att ladda och den 3:dje ger Database Error: Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL

Anders Karlsson 2011-04-10 12:03

Hej!

Ja det var de 2 första. Men jag förstår inte varför laddtiden kan vara så stor mellan olika datorer. Jag provade med 2 windows datorer här hemma, och den ena är extremt långsam för just dessa 2 siter (oftast får den ge upp), medans den andra datorn hämta upp båda sitera på ett kick.

Samma med min linux maskin, den laddar sidan snabbt. Samtidigt funkar alla andra siter snabbt och bra på alla 3 datorerna.

emilv 2011-04-10 12:52

Den första tog fem sekunder på sig att svara från servern när jag testade nu. Åtkomsttiden på nätverkslagret (ping) var dock bara 50 ms. Felet är därför orelaterat till klientdatorn. Får du olika effekt så är det antagligen tillfälligheter.

Det kanske är något databasproblem? SQL-frågor som tar lång tid är ett inte helt ovanligt problem, antingen för att frågorna är dåligt skrivna eller för att servern är hårt belastad.

Anders Karlsson 2011-04-10 13:18

Ja, 5 sekunder är helt ok i min värld. Man får ju vad man betalar för ;-) men på min andra maskin så kan det ta 2 minuter att visa sidan. Medans det går fint att öppna andra sidor.

Så det verkar vara något problem med denna datorn i kombination med de sidor jag har på awardspace.com. Hur kan detta vara möjligt?

pelmered 2011-04-10 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20401484)
Ja, 5 sekunder är helt ok i min värld. Man får ju vad man betalar för ;-) men på min andra maskin så kan det ta 2 minuter att visa sidan. Medans det går fint att öppna andra sidor.

Så det verkar vara något problem med denna datorn i kombination med de sidor jag har på awardspace.com. Hur kan detta vara möjligt?

Nej, 5 sekunder är långt ifrån okej för den där typen av sida.
Första laddningen tog dessutom drygt 10 sekunder för mig.

Ping-tiderna är som sagt okej, så det verkar som problemen ligger serverside, mest troligen i genereringen av sidan.
Du bör se över din nuvarande hosting för detta är som sagt inte bra.

Anders Karlsson 2011-04-10 17:49

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20401501)
Nej, 5 sekunder är långt ifrån okej för den där typen av sida.
Första laddningen tog dessutom drygt 10 sekunder för mig.

Ok, jag håller med. Det hade varit bättre med 1 sekund. Men det är inte det som är problemet. Problemet är när det blir 2 minuter för att ladda en sida. Och jag har svårt att det skulle ligga på serversidan.

Skulle gärna se om någon kom med uppslag på vad som kan skapa detta problemet där en viss dator tar 2 minuter för att ladda en sida från detta web-hosting kontot medans samma dator ger snabba resultat för andra sidor.

Känns som att något är fel på just den maskinen, men svårt att säga vad.

KristianE 2011-04-10 19:51

DNS-problem med datorn som tar minuten på sig?

Anders Karlsson 2011-04-10 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20401510)
DNS-problem med datorn som tar minuten på sig?

Ja, det låter klokt. Men vad är det som kan orsaka detta, att en site blir extremt långsam. Vad kan det vara för DNS problem som orskar detta? Var ska jag leta?

hundserver 2011-04-10 21:11

http://pingability.com/zoneinfo.jsp?...guthyrare.info

Problemet verkar ligga hos awardspace.com

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20401516)
Ja, det låter klokt. Men vad är det som kan orsaka detta, att en site blir extremt långsam. Vad kan det vara för DNS problem som orskar detta? Var ska jag leta?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson