![]() |
Dovecot 2 + Postfix
Hej,
försöker få klart nya mailservern men det verkar som jag fastnar hela tiden... Förutsättningarna är följande: * Debian 6.0 x64 Server * MySQL Percona Server 5.1 * Postfix 2.8.1, kompilerat från source med mySQL, SASL + Dovecot stöd * Dovecot 2.0.11, kompilerat från source med mySQL stöd Avsikt: Postfix tar emot och skickar mail via operatörens SMTP AUTH relay (mailout.telia.com). Inkommande mail hanteras av Dovecot LDA, användarna skall vara tvungna att använda sig av SSL för att ta emot/skicka. Jag har följt manualen från http://workaround.org/ispmail/lenny och fått det mesta att fungera: Dovecot fungerar nu fastän det är helt annan syntax i version 2 än den i manualen (version 1) som också används i 95% av alla tutorials på nätet. Dock vägrar Postfix att starta: Kod:
Mar 17 15:51:49 mailserver postfix/smtp[13548]: warning: unsupported SASL client implementation: dovecot master.cf: Kod:
# Dovecot 2.0.11 Kod:
mailbox_command = /usr/libexec/dovecot/dovecot-lda Kod:
# postconf -a |
Måste du har dovecot 2?
|
Citat:
|
Uppenbarligen finns det ju en anledning till att inte ha det; Det funkar inte.
Har försökt googla lite, men hittar inget vettigt direkt. Dovecot 2 är i version 2.0.11, jag hade väntat till åtminstone 2.1 eller 2.2 innan jag bytte. |
Uppenbarligen finns det människor där ute som använder både Dovecot 2 och Postfix med Dovecot SASL då man hittar en del inlägg höger och vänster - hur de gjorde är det som är intressant eller så gör jag helt enkelt något fel.
|
Postfix stödjer tydligen inte Dovecot 2 SASL:
"Support for the Dovecot version 1 SASL protocol is available in Postfix 2.3 and later. At the time of writing, only server-side SASL support is available, so you can't use it to authenticate the Postfix SMTP client to your network provider's server." :( |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson