![]() |
Nybörjare på SEO
Tjena
Jag är väldigt ny inom just seo världen och hade varit sugen på att kunna erbjuda mina kunder en bra sökoptimering. Jag har nu kämpat lite med att få upp min sida top 3 på ett sökord från att den inte ens har vairt på förstasidan på google. Men detta är ju bara på ett sökord, och det är förkortningen på mitt företag. Om jag vill att man hittar min sida högst upp på google med ordet "Pelle gillar hus"(ett exempel). Hur ska jag då göra för att dessa ord kopplas med min sida? Är det bara och ha mycket text om dessa orden då eller finns det några andra knep man kan använda? Sen har jag en liten fråga till. Förkortningen på min sida kommer nr 3 på google, men på yahoo & bing så kommer jag högst upp. Använder dessa andra metoder eller? |
Citat:
Angående att ranka för ordet "Pelle gillar hus". Ja det handlar om att ha text på sidan som nämner just denna fras några gånger, fast inte alltför många gånger annars kan det räknas som keyword stuffing. Du ska också se till att ha en header 1 med samma fras eller kanske header 2. Sedan rekommenderas det att du har sökordet i din url. Sedan handlar det naturligtvist om relavanta backlinks till din hemsida. Jag rekommenderar dig att läsa denna PDF som är gjord av Google de själva: http://www.google.com/webmasters/doc...rter-guide.pdf Till din sista fråga, ja yahoo och bing använder sig av andra algoritmer och de brukar vara lättare att ranka på enligt mig. MVH |
Citat:
Mitt främsta tips till dig -- bortsett från att nämna förkortningen av ditt företagsnamn naturligt på hemsidan -- är att bygga länkar till sidan med just förkortningen av företagsnamnet som ankartext. Att, som Aarash föreslår, använda förkortningen i dina H1/H2;or hjälper det med -- men det säljer nog inte. Dessutom är du högst sannolikt ensam när det kommer till att optimera mot en förkortning av ditt företagsnamn :) Alltså: inkommande länkar med din förkortning som ankartext. Bör göra susen, i kombination med att du nämner företagsnamnet någon enstaka gång på sajten. H1/H2 är overkill i ditt fall IMO. Citat:
Jag håller helt klart med dig när det kommer till Yahoo! och Bing. De använder sig av olika algoritmer och det är oerhört enkelt att ranka bra där så fort man blivit indexerad. Det är för övrigt hos Bing och Yahoo! spam funkar galant. Det gör det visserligen hos Google med, men hos Yahoo! och Bing funkar det betydligt bättre. Mitt sista tips till TS är att skita i Yahoo! och Bing -- mer eller mindre. Får knappt 1% av min trafik därifrån. Och optimeringen man utför för Google brukar per automatik fungera för Yahoo! och Bing ändå :) Kör stenhårt, och tveka inte det minsta på att hojta till ifall några frågor uppstår. |
@Sweely
Jag kommer absolut inte erbjuda denna tjänst för jag känner mig säker på det. När jag väl känner och vet att jag kan leverera en bra plats på Google så kommer jag börja erbjuda det. Men tack för svaren :) SEO är ju alltid bra att ha i bagaget så jag kommer försöka nöta in detta nu. Hoppas att man blir lite bättre på det. |
Bara att nöta, nöta, nöta, nöta! Tar sin lilla tid men är helt klart värt det i slutändan.
GLHF :) |
Citat:
Ps. du har inte uppdaterat din blogg på länge, skärpning?!? |
Citat:
Bloggen skall uppdateras imorgon eller på tisdag är tanken, håll ut! :) |
Hej,
Utan hundratals timmar med SEO-arbete hade jag (förmodligen) inte kunnat livnära mig på det jag gör idag. Jag håller med Sweely att det är värt mödan. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson