WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Ranka högt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047073)

sami 2011-03-11 22:22

Ranka högt?

Hej!

Startade för några dagar sen en blogg om hur man tjänar pengar på sin blogg/hemsida, och nu undrar jag hur jag ska lyckas ranka mig 1-5 plats om man söker på "tjäna pengar på sin blogg/online". Är detta sjukt svårt med tanke på hur många sådana sidor det finns? Hur ska jag kämpa mig upp på toppen?

daniel.s 2011-03-12 01:48

du som gör en blogg om att tjäna pengar på hemsidor borde ändå veta detta då SEO är det viktigaste i hela processen.

Ont: Content is king.

kw_wasabi 2011-03-12 02:17

Jag har inte undersökt serpen "tjäna pengar" så noga med skulle nog gissa att den bjuder på en del konkurrens. Konkurrensen blir dessutom extra hård under det första halvåret om du startar med en helt ny domän.

Snabba tips för att klättra i sökresultatet:
  1. Utförliga inlägg som håller sig till ämnet, d.v.s. mer än 500 ord per inlägg.
  2. Skaffa inlänkar med frasen du vill ranka bra med.

Jag skulle nog kört på ett upplägg som en vanlig sajt. En statisk startsida som är optimerad för "tjäna pengar" och undersidor som är optimerade för:

Tjäna pengar på din blogg
Tjäna pengar på din sajt
Tjäna pengar på nätet
...o.s.v.

sami 2011-03-12 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20397334)
Jag har inte undersökt serpen "tjäna pengar" så noga med skulle nog gissa att den bjuder på en del konkurrens. Konkurrensen blir dessutom extra hård under det första halvåret om du startar med en helt ny domän.

Snabba tips för att klättra i sökresultatet:
  1. Utförliga inlägg som håller sig till ämnet, d.v.s. mer än 500 ord per inlägg.
  2. Skaffa inlänkar med frasen du vill ranka bra med.

Jag skulle nog kört på ett upplägg som en vanlig sajt. En statisk startsida som är optimerad för "tjäna pengar" och undersidor som är optimerade för:

Tjäna pengar på din blogg
Tjäna pengar på din sajt
Tjäna pengar på nätet
...o.s.v.

Tack! Finns det något sätt att kolla just vilken plats min blogg ligger i google om man just söker på "tjäna pengar"

Sweely 2011-03-12 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av sami (Inlägg 20397345)
Tack! Finns det något sätt att kolla just vilken plats min blogg ligger i google om man just söker på "tjäna pengar"

Testa GSERP.se och lycka till! ;)

sami 2011-03-12 10:25

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20397349)
Testa GSERP.se och lycka till! ;)

Tack för tipset, och det hoppas jag ! :)

dampi 2011-03-12 12:31

Använd google adwords keyword tool och gör lite research, titta på de ord som har en del sökningar och en relativt hög avg cpc, det betyder att det är sökord som faktiskt genererar (eftersom folk faktiskt betalar för click i den nichen). Således får du leta upp de sökord som verkar mest väsentliga för dig. Köp lite verktyg för att ta in "dofollow" bloggar helst med bra pagerank, skriv generiska kommentarer och börja bygga lite länkar.

Innan allt detta så bör du ha städat upp din hemsida såkallad "onsite optimering". Kombinera att bygga länkar, städa upp på hemsidan samt att generera content som någon skrev och få ut content på diverse olika ställen på nätet = du bör vara ganska framgångsrik

sami 2011-03-12 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av dampi (Inlägg 20397370)
Använd google adwords keyword tool och gör lite research, titta på de ord som har en del sökningar och en relativt hög avg cpc, det betyder att det är sökord som faktiskt genererar (eftersom folk faktiskt betalar för click i den nichen). Således får du leta upp de sökord som verkar mest väsentliga för dig. Köp lite verktyg för att ta in "dofollow" bloggar helst med bra pagerank, skriv generiska kommentarer och börja bygga lite länkar.

Innan allt detta så bör du ha städat upp din hemsida såkallad "onsite optimering". Kombinera att bygga länkar, städa upp på hemsidan samt att generera content som någon skrev och få ut content på diverse olika ställen på nätet = du bör vara ganska framgångsrik

Den där tackar jag väldigt mycket för :D

Conny Westh 2011-03-13 04:37

Google har i dagarna gjort en mssiv ändring av sin PageRank-algoritm: http://www.wn.se/t1046769.html
som bland annat har fokus på att hitta och bestraffa just betalda länkar. Utrullning sker succesivt med början i USA.

Så köpta inläkar år inte bra men naturliga inlänkar är bra.

Sweely 2011-03-13 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20397470)
Google har i dagarna gjort en mssiv ändring av sin PageRank-algoritm: http://www.wn.se/t1046769.html
som bland annat har fokus på att hitta och bestraffa just betalda länkar. Utrullning sker succesivt med början i USA.

Så köpta inläkar år inte bra men naturliga inlänkar är bra.

Den uppdateringen hade väl ingenting med PR/betalda länkar att göra? ^^

Snarare skitsajter som mer eller mindre kopierat innehåll från andra. Eller så är det jag som missat något :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson