WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur många dagar på faktura. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046880)

xciso 2011-03-02 15:45

Hur många dagar på faktura.

Hej.
Tyvärr har även jag blivit drabbad av kund/kunder som handlar, men aldrig hämtar ut paket.
Jag ska nu skicka faktuta på outlöst paket.
Hur många dagar måste jag ge kunden på att betala fakturan?

Jag kan annars vara snäll och ge kunder 20 eller 30 dagar, men när det är sånna här som inte hämtar ut vill jag gärna ge så några dagar som möjligt.

Vad säger lagen?

jonny 2011-03-02 15:45

Det här borde vara reglerat i ditt avtal med kunden...

allstars 2011-03-02 16:08

Jag tycker att du kan skriva in det i köpevillkoren att du har rätt att skicka faktura på outhämtat paket på 10 dagar.

xciso 2011-03-02 16:10

Jag har skrivit i mina villkor att jag tar 395kr vid outlöst paket, men inte dagar..
Får väl ge denna kille lite extra, och sedan införa det i villkoren..

Erik Stenman 2011-03-02 19:19

30 dagar är väl det som gäller om inget annat än nämnt?

MRDJ 2011-03-02 19:30

du kan skriva 15 dagar , betalar kunden så kan du fortsätta fakturera den kunden med 15 dagar. då har ni ingått ett "avtal". men om jag inte minns fel så har kunden rätt att vänta 30 dagar.

dotvoid 2011-03-03 01:48

Citat:

Ursprungligen postat av MRDJ (Inlägg 20395691)
du kan skriva 15 dagar , betalar kunden så kan du fortsätta fakturera den kunden med 15 dagar. då har ni ingått ett "avtal". men om jag inte minns fel så har kunden rätt att vänta 30 dagar.

Fel - men en vanlig missuppfattning. 30 dagar är vanligt men alls ingen rättighet. Inte heller har man ingått ett avtal, på något vis, bara för att köparen betalar inom en viss tid.

Köplagen är mycket tydlig:
49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.
...

50 § Köparen skall
1. medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av honom för att säljaren skall kunna fullgöra köpet, och
2. hämta eller ta emot varan.

51 § Betalar köparen inte i rätt tid eller medverkar han inte till köpet enligt 50 § 1 och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, får säljaren enligt 52--59 §§ kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne varan enligt 10 § och kräva ränta enligt 71 §.
Uppfyller köparen inte sin skyldighet att hämta eller ta emot varan och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, gäller 55 §, 57 § andra--fjärde styckena och 58 §.

Håller man på med sådant här är det också lämpligt att läsa 52 - 59 §§

vco-systems 2011-03-08 21:53

Jag kör alltid med 20 dagar, däremot skickar jag aldrig påminnelse etc. förrän det har gått minst 30 dagar.

MRDJ 2011-03-09 11:03

okej intressant, jag har hela tiden hört att det är så, men då har jag fel då :)

Citat:

Ursprungligen postat av dotvoid (Inlägg 20395756)
Fel - men en vanlig missuppfattning. 30 dagar är vanligt men alls ingen rättighet. Inte heller har man ingått ett avtal, på något vis, bara för att köparen betalar inom en viss tid.

Köplagen är mycket tydlig:
49 § Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det. Köparen är dock inte skyldig att betala förrän varan hålls honom till handa eller ställs till hans förfogande i enlighet med avtalet.
...

50 § Köparen skall
1. medverka till köpet på ett sådant sätt som skäligen kan förväntas av honom för att säljaren skall kunna fullgöra köpet, och
2. hämta eller ta emot varan.

51 § Betalar köparen inte i rätt tid eller medverkar han inte till köpet enligt 50 § 1 och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, får säljaren enligt 52--59 §§ kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne varan enligt 10 § och kräva ränta enligt 71 §.
Uppfyller köparen inte sin skyldighet att hämta eller ta emot varan och beror detta inte på säljaren eller något förhållande på dennes sida, gäller 55 §, 57 § andra--fjärde styckena och 58 §.

Håller man på med sådant här är det också lämpligt att läsa 52 - 59 §§

Conny Westh 2011-03-16 00:09

Köplagen gäller företag, konsumentköplagen gäller konsumenter (dvs människor/privatpersoner).

Kunderna behöver dock aldrig betala dröjsmålsränat förrän efeter 30 dagar oavsett om det står 2 dagar netto på fakturan. kortare betalningsviiolkor måste vara avtalade för att man ska få ta ut dröjsmålsränta före 30 dagar.

Påminnelseavgift måste vara avtalad för att få tas ut, påminnelseavgift är momsfri upp till 50 kr, sen är det moms på högre belopp (som måste vara avtalat).

Denna information hittar man i räntelagen, bland annat.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson