![]() |
Problem med data spam!
Hej, vet dock inte om detta är korrekt kategori för att skriva detta i, men har ett litet problem med min sida.
Får autospam i annons inläggen såsom "lHKpLEhBiyg" osv... Jag spärrar ip adresserna men då dem har något program som gör att deras ip ändras. Förstår ju att de är en data som gör detta. Men finns det något sätt att förhindra detta? Kör asp! /Tack på förhand, vill ni ha mer information skriv gärna! //M.v.h. Erik |
|
implementera Captcha kanske
|
Spärra aldrig ip-adresser, det hjälper i princip aldrig och efter ett tag får du en lång lista som käkar resurser helt i onödan. Kör en enkel koll i formuläret, lägg ihop tal eller kör ett dolt fält som måste lämnas tomt etc. Allt utom vanlig läscaptcha som är bland det mest irriterande man kan utsätta sina besökare för.
|
Har kört facebook-kommentarer i min blogg och det har fungerat fint. Dessutom får man ju lite gratisreklam vare gång något lämnar en kommentar :) Så det kan ju vara något att överväga om det är kommentarer av olika slag det handlar om.
|
Kan bli lite svårt att dra om allt via facebook då jag äger en annonsmarknad, där personer/företag lägger upp både köp & sälj.
|
Som sagt, lägg in ett antispam-system. Du vinner inget på att spärra IP-adresserna.
Metoderna för att motverka spam är många. Du kan lägga till ett kontrollvärde med JavaScript (som många robotar inte stöder), du kan ha en bild (en Captcha) med bokstäver som ska fyllas i, eller en liten "gåta" som måste besvaras, kontrollera om innehållet i meddelandet verkar vettigt (till exempel bryta om fler än två länkar påträffas), eller lägga in ett tredjepartsverktyg som Akismet. Om du inte redan gjort det bör du även ha validering på det som matas in i fältet. Om du kräver e-postadress av den som postar formuläret, se till att det är en välformad adress. Kanske kan du även slå upp domänen i DNS för att se att den finns. Data är för övrigt passivt. Du menar kanske en dator? |
Citat:
Tycker för övrigt bild-captcha är djävulens påfund och bör undvikas till 110%. Det behövs ALDRIG så jag har svårt att förstå varför någon ens vill ta i eländet idag. |
Citat:
Serversidekontroll (med Bayesian-filter) av det inmatade datat är vägen att gå om man vill vara användarvänlig :-) |
Eller krav på registrering med e-postkod
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson