![]() |
Operatörers spärr mot VOIP
Det har uppdagats och diskuterats en hel del det senaste runt spärrar mot VOIP-program som tex Skype och Viber i smartphones för att ringa över 3G-nätet.
Jag undrar bara, hur kan en operatör egentligen blockera just denna trafik? Rent tekniskt alltså? Går det via en speciell port? Ser just denna trafik ut på ett speciellt sätt? |
Oftast är det på portnivå, men genom att analysera protokollet som används kan man även se trafik som går på vanliga portar såsom port 80.
Om det är etiskt riktigt att göra det är däremot en annan historia. |
Det dom gör är olagligt, du betalar för datatrafiken.
Ska dom begränsa får dom sluta sälja det som mobilt bredband, datatrafik. Och istället sälja det som en "Dålig begränsat tjänst som ger tillgång till delar av internet endast." |
Citat:
de har klausuler i deras avtal. Och detta handlar om "surf i mobilen" och de kallar det sällan regelrätt mobilt bredband. Det är olika från olika operatörer dessutom (jag har inga problem på telia iallafall, har använt på comviq förr). Så jag vet inte vilka operatörer som gör detta i sverige? Men de har i sina avtal rätten att göra sådant här då det drar mer resurser än de ansett ska ingå i surf i mobilen. |
Så klart det är olagligt, du kan inte sälja en bil som en bil sedan ha en liten dold klausuler som säger att bilen inte har någon motor. Då är det ju ingen bil längre som du har köpt.
Oftast står det även som datatrafik i avtalet, datatrafik är just datatrafik. Så minst falsk marknadsföring dom gör, skulle även hävda bedrägligt beteende från deras sida. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:27. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson