![]() |
Angående intrång på sidor!
Hej, jag tänkte ta och kolla med någon kunnig här om det finns en möjlighet att stoppa botar som "lägger in" e.tc. inlägg osv... Då ip adressen är anmäld med spammen fortsätter.
Tack för er respons. //M.v.h. Erik |
Funkar sällan att blocka ip-adresser eftersom de använder många olika. Vet inte om det gäller Wordpress, forum eller något annat men finns flera olika saker man kan göra - Akismet, dolda fält, captcha av något slag, kolla innehållet (om det följer ett mönster vilket ofta är fallet) etc. Finns en hel del skrivet om detta i forumet. Ifall de blir medlemmar på sajten så bör du göra samma sak med medlemsprocessen.
|
Det går att blockera somliga via .htaccess och useragent, vilket jag alltid gör.
http://www.mikestechblog.com/joomla/...-htaccess.html |
Citat:
|
Citat:
|
Även captcha ger ett ganska svagt skydd eftersom det verkar finnas folk med ganska låg timmpenning som sitter och "skriver" inlägg var helst de kommer åt, dock så kan man kräva attman först registerar sig innan man får lägga några inlägg, och sedan rensa ut de som spammar.
|
Citat:
|
Kikade på din köp & säljsida gissar att tråden handlar om annonser och inte bloggkommentarer.
Tror att det är nästintill omöjligt att ha ett formulär utan captcha idag. Ett annat sätt att stoppa spamannonser är att moderera/granska annonserna före publicering. Hoppas du hittar ett sätt att lösa problemet. |
Du kan göra ett egen "form" med javascript som du skickar iväg via ajax utan att använda form-element. Det borde kunna hjälpa.
Ett annat tips som nästan aldrig nämns men som är bland de bästa är att mäta hur lång tid det tar innan boten kommenterar. Ha ett minimum på 10 sekunder från när sidan laddades till att en kommentar får skickas. |
Om sidan är svensk så ställ en kontrollfråga på svenska. Själv brukar jag alltid fråga "Vad heter Sveriges huvudstad?". Jag varierar inte ens frågan och det har ändå lyckats döda 99,9 % av allt spam. Det är betydligt mer effektivt än den klassiska captchan, som ofta ställer till mer problem för vanliga användare, än för spammare.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson