![]() |
kontrolluppgift från arbetsgivare - KU10 - problem?
Har en ex partner som har fått utbetalningar under förra året. Han skulle sedan fakturera mig, men eftersom det har skurit sig så struntar han i att göra det och jag får istället redovisa det till skatteverket,
Har reggat mig som arbetsgivare under perioden och Utbetalningarna är på 30,000kr som jag gjort till honom. Nu vill jag ju såklart se till att han får en liten skattebetalning på detta så att det känns att man inte kan bete sig såhär. Hur fyller jag i KU10 så att han får betala (mest) skatt på det, Inte säker på vilket soim är vilket, något fält för "avdragen skatt", "brutto lön" o.s.v.? Eller andra idéer vad jag kan hitta på? Snabblänk tll KU10: http://www.skatteverket.se/blankette...680006364.html |
Du ska inte göra någon fuling (eftersom det kan drabba dig själv som arbetsgivare osv.).
Fyll i blanketten korrekt och som du ska göra. Din hämnd mot honom får du nog göra på ett annat sätt. |
Citat:
|
Förutsatt att han inte betalat in preliminärskatt då. Vilket egentligen är hans ansvar som arbetsgivare.
|
alltså jag har betalt in ca. 400 kr /mån i prel skatt för firman, och räknar med att göra vinst, så det går jämt upp,
så jag har inte betalt in prel skatt på detta, dessutom reggade jag som arbetsgivare i Dec, för perioden aug-nov där han fått dessa 30,000 utbetalda, struntar i att köra en fuling, som kan drabba mig... men vad fyller jag i på blanketten? får han hem ett papper som säger att han jobbat hos mig av skatteverket (vill ju iaf att han ska se att han får skatta för det, som en hint!).. och vilken summa i vilken ruta på KU10 blanketten? tack för svaren! |
så eftersom jag "tillbaka-reggat" mig som arbetsgivare så har jag ingen skyldighet att betala den skatten, var mest så jag tänkte.....
|
Enligt skatteverkets hemsida:
Citat:
Här finns uppgifterna för 2010: http://www.skatteverket.se/fordigsom...c80005862.html |
Nja, fast det finns ju ett muntligt avtal om att ex-partnern skulle skicka en faktura på pengarna så varför skulle filipb ha betalat in skatten? Jag hade skrivit 0 i ruta 01 på KU10. Det är ju sanningen.
|
Westman: Det gäller ju inte vad avtalet säger, utan vad reglerna som arbetsgivare säger :-)
|
Ja men vid tillfället för utbetalningen så var det inte fråga om en utbetalning till en arbetstagare. Att det blev lön istället för betalning till företag är ju konsekvensen av att han inte fick något kvitto på betalningen. Då kan han heller inte betala in löneskatten och i slutändan är det arbetstagaren som är betalningsansvarig för löneskatt.
EDIT: Det är inte lätt men jag tror faktiskt att rätt väg är 0 i löneskatt och sen betala in arbetsgivaravgift. Då har man gjort enligt de förutsättningar man har och man har inte undanhållit skatt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson