WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Ordna så epost till en domän hanteras på en annan. Hur? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045836)

Danne Vendel 2011-01-12 12:47

Ordna så epost till en domän hanteras på en annan. Hur?

(Kunde inte komma på bättre rubrik, sorry)

En ny kund har en domän som vi kan kalla "1". Där ligger hans webbplats.
Men mail som skickas till honom med den adressen (info@1) hamnar på en helt annan domän som vi kan kalla "2".

Där har han endast en webmail-funktion (WorldClient från MS), inget annat.

Nu ska han flytta webbplatsen "1" till min server och alltså peka om DNS. Det är ju inga problem.

Men jag har aldrig tidigare stött på att all mail (både inkommande och utgående) styrs över till en annan domän som i det här fallet. Jag har letat bland inställningarna i WorldClient (som alltså ligger under domän "2") utan att hitta några serverinställningar alls. Därmed antar jag att omdirigeringen av mail måste ligga på servern som har domän "1".

Grejen är att vi helst vill att han ska ha kvar sin mail i webmailen under domän 2 för enkelhetens skull.

Mina undringar:

1. Om vi redan nu pekar om domän 1 till min server, kommer det att skita sig totalt med mailen då?

2. Om det är så att jag måste göra någon inställning på min server för att styra över mailen till domän 2 och hans webmail, hur gör jag det (har Apache och Cpanel)

3. Kan man exportera mail, adressbok och annat från WorldClient (hans webmail alltså) på något sätt och därefter importera till någon av de 3 webmailprogram som jag har på min server (Squirrel, RoundCube eller Horde)

jonny 2011-01-12 13:54

Det styrs av MX-pekaren i DNS:en.

Danski 2011-01-12 16:34

Du har redan fått svaret men förtydligar det lite:

Mailen har inget med A-record, C-name eller din apache för den delen att göra. Du kan alltså säkert ställa om domänen till den nya webbhosten så länge du inte rör några mx-records.

Danne Vendel 2011-01-12 23:58

jonny och Danski,

Tack för svar! Men jag fattar inte riktigt ändå, eller så är det kanske du Danski som missuppfattat.

Det är alltså tre servrar inblandade. Just nu ligger hans webbplats på 1, mailen går till server 2 och jag har server 3.

Om jag pekar om DNS så att folk hamnar på min server (3), så kan väl inte eposten gå till server 1? Således spelar det väl ingen roll om ompekningen är där? Det är väl jag som måste peka om på min server så att mailen styrs till server 2?

(Rörigt? Ja, så förbannat....)

jonny 2011-01-13 08:46

Ska se om jag kan förklara det hela kortfattat.

Ett domännamn registreras under en toppdomän, exempelvis .se.
För att du ska användning för domänen måste det finnas en namnserver (dns-server) som svarar på förfrågningar.

Namnservern innehåller vanligtvis åtminstone ett A-record och ett MX-record.

När du skriver in adressen webmasternetwork.se i din webbläsare går en förfrågan till en av (i det här fallet) fem namnservrar: ns1.qu.com, ns2.qu.com, ns3.qu.com, ns4.qu.com eller ns5.qu.com.

Tillfrågad namnserver talar om att webmasternetwork.se finns på en webbserver med ipadressen 212.63.207.165. Därefter kontaktar din webbläsare webservern och hämtar sidan.

Om du däremot vill maila till en adress @ webmasternetwork.se skickar du upp mailet tilll din server för utgående e-post. Den servern frågar någon av namnservrarna om MX (mailexchange) och får till svar att e-post som ska till webmasternetwork.se hanteras av servern mail.webmasternetwork.se.

I ditt fall är det alltså A och eventuellt CNAME som behöver ändras på DNS-nivå för att peka webbplatsen till rätt server. Om du gör en ompekning av domänen får du ställa in samma MX som nu.

akelagercrantz 2011-01-13 08:48

Citat:

Ursprungligen postat av Danne Vendel (Inlägg 20387519)
Om jag pekar om DNS så att folk hamnar på min server (3), så kan väl inte eposten gå till server 1? Således spelar det väl ingen roll om ompekningen är där? Det är väl jag som måste peka om på min server så att mailen styrs till server 2?

Jo det är här MX-pekare kommer in. När en webbläsare gör en dns-lookup på ett domännamn letar den efter en sk address-record, eller A-record. Mailservrar däremot, letar efter en mail-exchange record, eller MX-record. Du kan på så sätt skicka besökare till en server och mail till en annan (om det inte finns en specifik MX-pekare på ett domännamn så används A-pekaren istället). Det är förmodligen så det fungerar idag ( A-record till server 1, MX-record till server 2 ).

Du borde på så vis kunna peka om din A-record till server 3, medans MX-pekaren ligger kvar mot server 2.

Det är lättare för oss att förstå exakt hur det är konfigurerat om vi får reda på vilket domännamn det gäller. Skicka ett PM om du inte vill skriva det publikt.

Lite läsning:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DNS_record_types
http://en.wikipedia.org/wiki/MX_record

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson