![]() |
Dynamiska PHP sidor och SEO.
Hej,
Hittade inte en tidigare tråd med denna fråga (kanske jag som inte vet vad jag ska söka på) men tänkte ställa en fråga angående dynamiska PHP-sidor och SEO. Just nu har jag mina hemsidor byggda på följande sätt för att visa information om ett specifikt land: www.domän.se/visa.php?id=1 Skulle det göra en större skillnad i SEO syfte om jag ändrade detta till: www.domän.se/visa.php?land=sverige? Eller är det bättre om man använder sig av dynamiska (fusk-kataloger, kan inte namnet) som exempel: www.domän.se/land/sverige/ Tacksam för alla synpunkter och information om detta! Mvh, Kimppa |
Båda varianterna är bättre än den lösning du har idag. Den sista är förstås allra bäst. Jag tror att webbadresserna kommer spela allt mindre roll, men såvitt jag sett gör det fortfarande skillnad i tolkningen av vad som är relevant på en sida.
Fördelen med tydliga adresser är också att det underlättar för användaren. Många webbläsare gör idag matchningar mot historiken direkt i adressfältet så en adress som innehåller "sverige" kommer då visas. Det underlättar också för den som ser adressen direkt i sökresultaten, vilket kan göra att fler väljer just din länk och därmed indirekt förbättrar din position. Det som är bra för användaren är också bra för dig, både ur sökmotorsynpunkt och för att du ger en bättre användarupplevelse. |
Rent generellt, men utan att veta hur din sida är uppbyggd, så skulle jag också välja att plocka bort land-katalogen från den senare url:en.
|
Tack, emilv!
tartareandesire, ett bra tips! Tackar :) |
På mina mest framgångsrika sidor kör jag med riktigt dåliga länkar ur seo-synpunkt.
Jag har försökt skapa mer framgångsrika sidor med bättre anpassade länkar men aldrig lyckats så jag är osäker på om jag vågar fixa till mina länkar. Ibland kanske man inte ska ändra på ett fungerande koncept. |
Det gör ingen skillnad ur SEO-synpunkt vill jag minnas. Det underlättar visserligen för dina besökare med URL:er som "avslöjar" vad undersidan handlar om. Men jag vill minnas att det inte har någon effekt hos sökmotorer.
|
Citat:
|
Citat:
|
Viss matchning sker säkert; men det är många faktorer som spelar in - men det skadar knappast att ha enkla och beskrivande URL:er.
|
Dynamiska sökvägar hanterar Google inte speciellt bra. Magnus Bråth på sökmotorkonsult visade det här http://www.sokmotorkonsult.se/soekmo...arande-viktigt i augusti i år.
Förövrigt tar det ungefär 30 minuter att själv visa att det stämmer, lite beroende på hur snabbt sidan man provar det på uppdateras. Så kan man välja är den beskrivande sökvägen att föredra förutom då de andra faktorerna som nämns. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson