BarateaU |
2010-11-26 15:18 |
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
(Inlägg 20379910)
"Digitala snattare" är nog lite väl provocerande utan grund. En stor del av de som laddar ner film (observera att jag endast nämner film och inte spel/musik) gör det för att det saknas lagliga tjänster. De lagliga tjänster som finns har alldeles för dåligt utbud, för dålig kvalité (SD-kvalité med stereo-ljud räcker inte när man kan ladda ned 1080p med 5.1-ljud gratis) eller har fungerat för dåligt.
Det är ganska logiskt. Om alternativet är att vänta en månad på att se en film i dålig kvalité och dessutom betala för den när man kan ladda ned FullHD med bra ljud en månad tidigare gratis - då väljer man det sistnämnda.
Inte för att det är gratis, utan att det lagliga alternativet är ett hån jämfört med det olagliga.
Bättre kvalité och tillgängligt innan piratsajterna skulle minska piratkopieringen kraftigt. Se och lär av Spotify.
|
Instämmer, skulle netflix öppna portarna för Sverige och de börjar sälja de tv apparaterna med inbyggt support för de skulle man lätt ta de.
Kört betaltjänsten hos spotify också, och nu kör jag grooveshark vip. Har inget emot att betala, men jag tänker inte betala för nått som är sämmre en något "gratis" alt.
Spotify, groovshark gillar jag skarpt. Jag orkar inte ladda ner musik olagligt och mot iTunes osv. Då betalar jag heldre X antal kr i månaden för att ha tillgång till allt.
Finns som sagt flera trevliga alt till att ladda ner film som netflix, men inget vettigt i Sverige. Dock tar de nog ett tag tills man får flatrate film abb 1080p. Bandbredd osv. Men där kan man utnyttja användaren och dess internet som voddler, torrent style. Fördela lasten och belöna användare som svarar mycket genom att minska månadsräkningen eller nått.
|