![]() |
Google och bloggar...
Nu för tiden när man söker på något så får man i princip bara fram bloggar! Har man en fråga (jag undrade mer om frostiga bilrutor, ville få tips på hur jag slapp skrapa varje morgon) så får man bloggar där ingrid 57 berättar om att i morse var det minsann frost på bilrutan!
Är det inte dags för google att exkludera dessa värdelösa bloggar ur sökresultatet? Man kan ju redan idag välja att enbart söka bland bloggar, borde det inte gå att göra tvärtom? Synd att wordpress är så pass bra seo-mässigt att dessa värdelösa resultat hamnar på första sidan... |
Bloggar är rent generellt inte bättre SEO-mässigt än andra sidor men däremot har ju användningen exploderat under senare år och en blogg uppdateras nog rent generellt oftare än "vanliga" sidor vilket gör att de ofta hamnar högt upp. Jag delar inte alls din uppfattning dock. När jag söker i Google är det tvärtom extremt sällan en blogg hamnar överst. Använder ganska sällan svenska Google bör kanske tilläggas.
|
Försök sök på engelska, tänk dig att de är knappa 8 miljoner i sverige så om du söker saker på internet på svenska så kan jag garantera att resultaten blir av MYCKET bristande kvalité jämnfört med engelska. Tänk dig att det finns ung. 20 STÄDER med mer invånare än hela sverige, vi är ett litet skitland =)
|
Citat:
|
Vill du ha tips om hur du skrapar dina bilrutor på bästa sätt så får du se till att inkludera sökordet tips :)
|
Citat:
Citat:
|
Jag kan faktiskt hålla med TS att det är mycket bloggar i sökresultatet. Ofta besvarar de inte heller den fråga man har. Man måste nog tänka efter lite extra innan man skiver in sökfrasen. Får man upp mycket skräp betyder det oftast att man inte varit tillräckligt specifik i sin sökning.
Sedan ser man ju ofta direkt i sökresultatet vilka sajter som är bloggar respektive "riktiga webbplatser". Man kan mao undvika att klicka på hannasunshine4ever.blogg.se. |
Ett tips är att sortera sökresultaten på "diskussioner" - där är det alltid folk som ställer frågor.
|
Tycker inte bloggar specifikt kommer med, men däremot kommer det rätt ofta länksidor som är totalt irrelevanta där ordet man söker efter förekommer kanske EN gång. Men eftersom dom har 3.5 miljarder inlänkar och google ibland är puckade så dyker dom upp.
Samma sak kan det ju vara med bloggar. Tipset är ju att överlista google (som några varit inne på) det fungerar ju alldeles utmärkt med + och - Jag brukar köra -blogg -blog om jag inte vill få med massa töntiga bloggar. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson