![]() |
Domännamnslösning för ebutik i flera länder
Vilken domännamnslösning föredrar ni för en e-butik som vill sälja i flera länder?
Alternativ 1. Att som tex Rapunzel of Sweden ha respektive lands tld och länka ihop sidorna med varandra: http://www.rapunzelofsweden.se/?sitedirect_currency=SEK http://www.rapunzelofsweden.no/?sitedirect_currency=NOK http://www.rapunzelofsweden.de/?sitedirect_currency=EUR ...etc Alternativ 2. Som Jewelry Mall som lägger respektive respektive land under .com: http://www.jewelrymall.com/ http://www.jewelrymall.com/de/ http://www.jewelrymall.com/es/ ....etc I alternativ 2 slipper man problemet med att ha verksamheter i länder som tex Finland och Norge (som kräver verksamhet i landet för att få regga .no och .fi). Kanske finns sätt att komma runt detta ändå? Man behöver ju också bara ha en enda domän reggad för det aktuella företaget. I alternativ 2 känns det också som att man får EN sida med mer innhåll... (inget ont om Rapunzels fantastiska sida) Kanske finns ett tredje bättre alternativ? Mycket tacksam för all form av input! /Beachhouse |
jag hade gjort "båda".
fast jag hade nog mest kört på alternativ 2 och bara reggat domänerna .se osv som skydd. och skickat vidare till en domän. Detta är då om siten ska sälja internationellt. en .se och .no med svensk och norsk text osv ger ett väldigt bra intryck och en känsla av säkerhet för kunderna ibland. Så det kan vara värt det men i det stora hela så tror jag faktiskt att båda lösningar funkar lika bra när man väl växt till sig och blivit stabilt erkänd. Lycka till.. blev inte något bra svar :P. |
Ett tredje alternativ
Hittade ett tredje alternativ, se nedan
http://www.rakebacklovers.com/ http://se.rakebacklovers.com/ http://no.rakebacklovers.com/ ...etc Hur står sig detta relativt de övriga två alternativen ovan? Tacksam för alla svar Beachhouse |
det första jag tänker på är att jag har för mig att google ser underdomäner som "egna" domäner.
Men annars så funkar den lösningen. Det spelar egentligen ingen roll vad du gör, så länge det är en lösning som är hållbar på längre sikt. Jag hade dock försökt skippa versionen som behöver variabler i adressen för olika valutor/språk a la --->>> ww.sitenduhar.se/index.php?språk=svenska |
Citat:
Rapunzellösningen slår mellan alexa traffic rank 319,548 för .se till 2,657,981 för .no Hur kan det vara sån skillnad i ranking när det ser ut att vara samma innehåll (bortsätt språkskillnader) på respektive sida? Kanske bara beror på att svenska sidan funnits längre? |
Alt 1 kan vara lite problematiskt om du har sidor som är identiska på alla språk - kan bli duplicate content.
Alt 2 är nog vanligast, tom apple gör det med sin butik. apple.com/se osv. Alt 3 är enklast kanske, den erbjuder ju mest flexibilitet om du vill flytta .de shoppen till en annan server. Men alt 2 skulle jag gå på. |
Om du har kraften så tror jag lokalt alltid slår internationell. Dvs jag som svensk älskar att gå till en .se sajt som inte bara är på svenskan utan med svenkt nummer att ringa till mm mm. Amazon och liknande sajter kommer undan med att vi beställer från UK och annat - men även de etablerar sig nu lokalt - och det finns en anledning till det. Detta tar ju dock enorm kraft och därför många kör med .com och sedan bara länkar in samma innehåll. Så det blir vanligat - men inte för det är bäst - utan för man har inte kraften eller kan inte få ekonomi i det andra - inte direkt i alla fall.
Beachhouse - blir det inte naturligt? .se domänen kanske har en helt annat trafik och andra som länkar in? Ju mer lokalt man gör det desto större skillnader? |
Citat:
Jag har en sajt som ligger på tre domäner samt en subdomän där alla texter är översatta till olika språk. Har inte varit några problem alls. |
Citat:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson