WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Annan syn på ä/a i Tyskland? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044794)

beachhouse 2010-11-12 03:09

Annan syn på ä/a i Tyskland?

Sökte på bla "armbänder" idag (armband i plural på tyska, som jag förstått det) och där var com, net, org, info, biz, eu, de och ch upptagna domäner.

sökningen armbander visade dock allt ledigt? Någon som vet varför? I Sverige känns det som de flesta som tar ett domännamn med "ä" även tar versionen med "a".

armbänder har 49500 sökningar/lokalt i tyskland per mån och 60500 globalt. Så borde det inte huggas bättre?

beachhouse

qson 2010-11-12 09:20

Tyskarna har lite annan syn på transliteration.

Jag skulle tro att ä translitereras (?) till ae, ö till oe osv.

beachhouse 2010-11-13 19:52

Så verkar det vara:(

kw_wasabi 2010-11-14 01:09

Det stämmer. Tyskarna gör om ä till ae och ü till ue mycket hellre än att göra som vi i Sverige. D.v.s. u, a, a, o istället för ü, å, ä, ö.

T.ex. väljer München att redirecta munchen.de och münchen.de till muenchen.de. Lübeck använder både lübeck.de och luebeck.de utan redirect mellan dem, inga SEO:are där inte. Lubeck.de har de inte ens besvärat sig att registrera.

Värt att nämna är också att tyskar är väldigt förtjusta i bindestrecksdomäner om de innehåller flera ord. I de flesta fall då jag stött på sådana domäner har det varit bindestrecksvarianten som gäller som huvuddomän, vissa har inte ens tänkt på att regga namnet utan bindestreck.

Min gissning är att tyskar vill vara språkligt korrekta. Två ord är just två ord som skall skiljas tydligt åt, ett Ü är inte samma sak som U o.s.v. Frågan är hur Google.de tolkar sökordsdomäner som bryter mot denna rotade språknorm.

Internet Sweden 2010-11-14 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20377988)
Det stämmer. Tyskarna gör om ä till ae och ü till ue mycket hellre än att göra som vi i Sverige. D.v.s. u, a, a, o istället för ü, å, ä, ö.

T.ex. väljer München att redirecta munchen.de och münchen.de till muenchen.de. Lübeck använder både lübeck.de och luebeck.de utan redirect mellan dem, inga SEO:are där inte. Lubeck.de har de inte ens besvärat sig att registrera.

Värt att nämna är också att tyskar är väldigt förtjusta i bindestrecksdomäner om de innehåller flera ord. I de flesta fall då jag stött på sådana domäner har det varit bindestrecksvarianten som gäller som huvuddomän, vissa har inte ens tänkt på att regga namnet utan bindestreck.

Min gissning är att tyskar vill vara språkligt korrekta. Två ord är just två ord som skall skiljas tydligt åt, ett Ü är inte samma sak som U o.s.v. Frågan är hur Google.de tolkar sökordsdomäner som bryter mot denna rotade språknorm.

Stämmer bra - jämför vi .se med .de så kan man se stora skillnader i användandet.
.de har ca 2% IDN-domäner, medan .se har ca 5,4%, men ett användningsområde som skiljer sig ännu mer mellan vårt och Tyskt användande, är precis som du säger bindestrecksdomäner. (i många fall inte bara ett, utan gärna två, tre och fyra..)

"Vi" har 12% bindestrecksdomäner i .se-zonen, medan .de har OBS! 50% bindestrecksdomäner.
Och med tanke på att .de är världens största ccTDL med 13 952 130 registrerade domäner så innebär det 6 976 065 bindestrecksdomäner dvs nästan 7 gånger hela .se-zonen..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson