WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fråga ang. Dela ut priser/belöningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044586)

Dakota 2010-10-31 20:33

Fråga ang. Dela ut priser/belöningar

Hej!
Jag har en liten fråga angående hur det går till när man delar ut priser/belöningar till sina medlemmar.

Är det någonting man behöver tänka på? Jag är i startgroparna för en hemsida där medlemmarna kommer att tilldelas belöningar. Är det bara att betala ut dem som vanligt, eller måste jag tänka på något mer?

Tacksam för svar!

Anders Larsson 2010-10-31 22:32

Är det för en prestation är det lön, och du ska betala sociala avgifter, dra av skatt och rapportera kontrolluppgifter. Gäller även om det är presentkort eller prylar du ger bort.

Gör du det i tävlingsform får det inte vara slumpen som avgör.

aDonis 2010-10-31 22:43

Hur kommer man då undan att betala sociala avgifter i en tävling för sina medlemmar?

Dakota 2010-10-31 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20376148)
Är det för en prestation är det lön, och du ska betala sociala avgifter, dra av skatt och rapportera kontrolluppgifter. Gäller även om det är presentkort eller prylar du ger bort.

Gör du det i tävlingsform får det inte vara slumpen som avgör.

Så detta gäller också för en så kallad "Rewardsida" som det i mitt fall handlar om?

Fredrik-s 2010-11-01 08:06

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20376152)
Så detta gäller också för en så kallad "Rewardsida" som det i mitt fall handlar om?

Precis, en rewardsida är ju som sagt prestationsbaserad. Medlemmarna gör något för att i sin tur få sina poäng.

Anders Larsson 2010-11-01 16:34

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20376152)

Ja, du betalar ersättning till dina medlemmar för att de ska utföra en uppgift. Ska du vara laglig ska du betala sociala avgifter på alla som får ersättning som överstiger 999:- samt dra av skatt på deras utbetalningar.

Är ersättningen värt under 999:- / år behöver du inte betala sociala avgifter. Så ett sätt är att sätta ett maxtak på ersättning som man kan få, tex går det maximalt att plocka ut 7 biobiljetter per år.

Alla som får ersättning värt 100:- eller mera måste du rapportera kontrolluppgifter på.

aDonis 2010-11-01 17:11

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20376237)
Ja, du betalar ersättning till dina medlemmar för att de ska utföra en uppgift. Ska du vara laglig ska du betala sociala avgifter på alla som får ersättning som överstiger 999:- samt dra av skatt på deras utbetalningar.

Är ersättningen värt under 999:- / år behöver du inte betala sociala avgifter. Så ett sätt är att sätta ett maxtak på ersättning som man kan få, tex går det maximalt att plocka ut 7 biobiljetter per år.

Alla som får ersättning värt 100:- eller mera måste du rapportera kontrolluppgifter på.

Du menar att man måste rapportera så fort det överstiger 1000 kr eller mera eller?

emilv 2010-11-01 17:28

Allt du behöver veta om kontrolluppgifter står här:
http://www.skatteverket.se/foretagor...680007373.html

Citat:

Du ska lämna kontrolluppgift om det sammanlagda
värdet av ersättningar och förmåner till en person är
100 kr eller mer för hela året.

Undantag: Beloppsgränsen är 1 000 kr om utbetala-
ren är en fysisk person eller ett dödsbo och ersätt-
ningen inte är en utgift i näringsverksamhet som
bedrivs av utbetalaren.

Dakota 2010-11-01 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20376237)

Tack så mycket för det utförliga svaret!
När du skriver "under 999:- / år" visst är det per enskild person? Dvs. en enskild person får inte mottaga belöningar som överstiger totalt 999 SEK? Mina belöningar kommer att vara på cirka 50 kr - Så i så fall så ligger jag rätt bra till ;)

Anders Larsson 2010-11-01 21:45

Citat:

Ursprungligen postat av Menox (Inlägg 20376245)
Tack så mycket för det utförliga svaret!
När du skriver "under 999:- / år" visst är det per enskild person? Dvs. en enskild person får inte mottaga belöningar som överstiger totalt 999 SEK? Mina belöningar kommer att vara på cirka 50 kr - Så i så fall så ligger jag rätt bra till ;)

Ja, 999:- per år och person. Tänk dock på att om du betalar ut 1000:- eller mer måste du betala sociala avgifter på *hela* beloppet, inte bara det som överstiger de 999:-.

Det är ett misstag som är lätt att göra. Har själv varit där, hehe.

Kan man få belöningen flera gånger, kan det ju fortfarande komma upp i över 1000:- per år.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson