Citat:
Ursprungligen postat av emilv
(Inlägg 20375808)
Vilket XML-bibliotek som är bäst beror ju på vad du är ute efter. DOM XML implementerar fler funktioner och är bättre objektorienterat (imo). Det följer också DOM-standarden för hur man arbetar med XML-dokument så om du gjort det tidigare i ett annat språk kommer du att känna igen dig. Å andra sidan är DOM XML mer komplex än SimpleXML och därmed svårare att använda för nybörjare.
Båda använder libxml för att utföra sitt arbete så skillnaden i prestanda är förmodligen minimal. De läser in hela XML-filen i minnet så för riktigt stora filer presterar de precis lika dåligt.
För hög prestanda (men med färre funktioner) är någon form av SAX-tolk ännu bättre, till exempel XMLReader-biblioteket.
|
Intressant att höra då jag tidigare fått intrycket av att dom xml skulle prestera mycket bättre.
Men för att gå ifrån frågan något, kan man på något sätt exempelvis bara läsa in början av en xml fil? Säg att jag har sparat att den senaste versionen av xml-filen jag läste in sparades klockan 18:20. Nu är klockan 19:20 och jag ska kolla om den har uppdaterats. Det känns som rätt mycket slöseri med bandbredd om man ska behöva läsa in hela filen för att kontrollera en så simpel sak. I xml-filen finns följande rad som jag jämför med: <lastupdated>2010-10-29 18:40:07</lastupdated>
Det jag vill göra är att läsa in en xml fil i en databas. Jag har tidigare löst detta med en while-sats och simple xml. Kanske inte den mest effektiva lösningen, därför jag undrar. Som det är nu läser jag exempelvis in hela xml-filen vid min jämförelse om den är uppdaterad osv. Jag tänkte att kanske XML DOM kunde ha hjälpt mig.
|