WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   apachectl status ger webbsida ej status (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044299)

Azone 2010-10-15 16:51

apachectl status ger webbsida ej status

När jag skriver apache2ctl status ger det mig min default websida (i lynx) i stället för den vanliga status sidan.

Vad beror det på?

emilv 2010-10-15 17:27

Jag kikade i källkoden till apache2ctl (som är ett skript - du kan läsa det själv). Det verkar som att flaggan status SKA trigga "www-browser -dump" för att hämta mod-status-sidan, och sedan pipa detta till awk. Åtminstone ser det ut så i Debian. Kanske har du ställt in www-browser till en läsare som inte stöder dump-flaggan?

Kolla själv genom att identifiera och kolla på filen:
which apache2ctl
vim filen-du-hittade-ovan

AndreasS 2010-10-15 17:29

Det kan väl också vara att mod_status inte är installerat? Var ett tag sen jag personligen gjorde något med detta men som jag minns rätt så ska den vara installerad för att det ska fungera.

Azone 2010-10-15 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasS (Inlägg 20373681)
Det kan väl också vara att mod_status inte är installerat? Var ett tag sen jag personligen gjorde något med detta men som jag minns rätt så ska den vara installerad för att det ska fungera.

Jag har lagt in detta i min virtual host och även testat i apache2.conf filen men får samma resultat.

<Location /server-status>
SetHandler server-status
Order deny,allow
Deny from all
Allow from 127.0.0.1
</Location>

Om jag ändrar loacalhost (127.0.0.1) till min .webbplats.se får jag permission denied. Du har inte rätt att läsa serverstatus.

Det funkade tidigare men grejat med virtual hosts och sabbat något.
Sidan funkar dock för de flesta (jag kommer dock inte åt den via min uppkoppling via comhem, dock via mobilen (3g ej wifi), samt via lynx på severn den ligger på, samt via lynx på server hos glesys.

Azone 2010-10-15 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20373680)
Jag kikade i källkoden till apache2ctl (som är ett skript - du kan läsa det själv). Det verkar som att flaggan status SKA trigga "www-browser -dump" för att hämta mod-status-sidan, och sedan pipa detta till awk. Åtminstone ser det ut så i Debian. Kanske har du ställt in www-browser till en läsare som inte stöder dump-flaggan?

Kolla själv genom att identifiera och kolla på filen:
which apache2ctl
vim filen-du-hittade-ovan

Ja, jag kollade men förstår inte vad jag skall titta på? Och hur jag skall fixa problemet.

apache2ctl status fungerade tidigare (igår) men sen har jag grejjat med virtual hosts och sabbat något.

När du skriver www-browser? menar du min webbläsare eller någon inställning på servern?

crazzy 2010-10-16 01:58

Citat:

Ursprungligen postat av Azone (Inlägg 20373688)
Ja, jag kollade men förstår inte vad jag skall titta på? Och hur jag skall fixa problemet.

apache2ctl status fungerade tidigare (igår) men sen har jag grejjat med virtual hosts och sabbat något.

När du skriver www-browser? menar du min webbläsare eller någon inställning på servern?

Med www-browser menas filen /etc/alternatives/www-browser som i normala fall är en symlänk mot den browser som ska vara standard. Du kollar vad den är inställd till med:
Kod:

ls -ld /etc/alternatives/www-browser

Azone 2010-10-16 02:17

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy (Inlägg 20373727)
Med www-browser menas filen /etc/alternatives/www-browser som i normala fall är en symlänk mot den browser som ska vara standard. Du kollar vad den är inställd till med:
Kod:

ls -ld /etc/alternatives/www-browser

Okej, Tack!

Den pekar på lynx.cur

Kod:

lynx ->/usr/bin/lynx.cur
Antar att lynx.cur är binärfilen och att den stämmer. Jag kan ju browsa webbsidor med lynx.

crazzy 2010-10-16 10:44

Jag testade lite på en av mina servrar. Min standard-vhost har lösenordsskydd, så jag ändrade en rad i /usr/sbin/apache2ctl:
Kod:

# LYNX="${APACHE_LYNX:-www-browser -dump}"
# till detta:
LYNX="`which curl` -u user:password 2>/dev/null"

Sedan använder jag mig av mod_rewrite och skriver om samtliga sökvägar, jag fick därför lägga till denna mod_rewrite-regel:
Kod:

RewriteRule ^(/?server\-status.*)$ $1 [L,QSA]
Sen funkade "apache2ctl status" bra. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson