![]() |
strftime Ger inte text som jag vill :(
Jag kan va petig med små detaljer ibland men..
PHP-kod:
Citat:
Måste jag tvätta innehållet först med en lång radda truddelutter för att få till det? Date ger rätt format fast där får jag inte det på svenska :P. Någon som vet ett enkelt sätt att lösa detta? 5 på morgonen så vill herr google inte ge mig svar. |
ucwords kanske hjälper dig?
http://www.php.net/manual/en/function.ucwords.php |
Håller med föregående talare. Det här borde bli rätt:
Kod:
print ucfirst(strftime('%A %ee ')).ucfirst(strftime('%B')); |
Det är i designsyfte jag vill ha versaler (capslock..) på de första bokstäverna.
Det ska stå standalone och då är det snyggare tycker jag :). Tack. Googlat som en galning på helt fel sökord :P. Citat:
|
Jag tycker alltid man bör skriva korrekt oavsett hur man tycker det ser ut. Ser extremt oproffsigt ut annars.
|
Citat:
Iallafall i designen som jag använde detta för. |
Citat:
Du kan ju titta hur tidningar gör, exempelvis en här http://www.svd.se/nyheter/utrikes/de...pe_5500111.svd Inga stor begynelsbokstav. |
Citat:
Tror du menar gemener (i motsats till versaler). På korrekt svenska skrivs veckodagar och månader med liten begynnelsebokstav. En mening börjar dock alltid med versal, så om dag eller månad står först i meningen (eller ensam) skall den skrivas med inledande versal. Korrekt svenska om du skriver ut datumet fristående är alltså: Citat:
|
Citat:
Själv tycker jag att det kan vara både befogat och snyggare med versaler förutsatt att orden rent visuellt står separerade på något sätt. Däremot är tycker jag som studiox att det är förskräckligt irriterande med frekvent användning av versaler för första tecknet i ord mitt i meningar. |
Jag håller absolut med om att ,Det Kan Vara Skit Jobbigt Med VerSaLeR lItE slumpat...
Nu är det så att i toppen på siten står datumet sedan är det gott om utrymme innan logga osv kommer. Så det är som en liten flik i toppen med text. (om ni förstår mig nu. Men här kommer koden som jag slutligen använde. PHP-kod:
Bäst att ha en och samma så man inte får en massa fula tecken istället för ÅÄÖ ;). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson