WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Registrerat domännamn - pekar på min webbplats (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044120)

nikkisixx 2010-10-05 10:46

Registrerat domännamn - pekar på min webbplats

Någon som har koll på vad som gäller i detta fall:

Jag ansvarar för en webbplats för en statlig myndighet. Nu har det visat sig att en person registrerat ett domännamn som pekas mot min webbplats, vilket gör att innehållet på hela webbplatsen ser ut att ligga under hans domän. (När man använder hans domännamn)
Vid sökningar på "mitt" innehåll händer det i vissa fall att man får upp träffar med hans domännamn i träfflistan i Google.

Det kan ju aldrig vara tillåtet att göra på detta sätt? Har letat efter lagtexter som behandlar detta men utan resultat.

clirre 2010-10-05 10:55

Nej, det borde väl ses som informationsstöld och brott mot copyright etc?

Det finns ju flera exempel på liknande "sidor", tex sexpressen.se och bajenbladet.se.

Ara 2010-10-05 13:11

informationsstöld, han har inte tagit något, utgett sig för att vara någon och inte kopierat något. Han har inte heller förfalskat något.

Tror det blir riktigt svårt att "sätta dit" någon för den här typen av "brott"

tartareandesire 2010-10-05 13:22

Varumärkesintrång känns närmast till hands? Men ordna till skydd på din server känns mer lämpligt än att försöka driva ärendet vidare.

emilv 2010-10-05 13:23

Laga din server. Se till att man bara kan komma till sajten via rätt domän, och kommer man via fel domän skickar servern en 301-redirect.

Att peka en domän i DNS till någon annans IP-adress borde inte vara förbjudet imo.

BarateaU 2010-10-05 13:49

Tycker inte de finns något olagligt i detta heller, han kanske vill gå in till "myndigheten" via sin egna adress då ska han få göra det. Sen att de har SEO impact för myndigheten i sig är en annan femma. Som EmilV säger så bör ni kunna blocka detta, genom att de kommer via adressen ***.idn till er. Lägg en 301'a så att de skickas till korrekta adressen.

Hur man gör detta smidigt i verkligheten kan jag inte svara på, kanske går att göra i .htaccess filen simpelt bara.

Sweely 2010-10-05 13:55

Som någon annan sa så ser jag inget olagligt i detta.

Internet Sweden 2010-10-09 10:41

Måste säga att jag blir lite frågande över vem som svarat vad till dig här.

Saken är att det står vem som helst helt fritt att använda sin domän på det sätt som önskas. Det ger emellertid också fullt ansvar.

OM domänen är redirectad som du skriver, så finns det inget att göra åt det. Ni bör heller inte lida skada, utan endast ev. Få Typein-besökare från adressen.

Däremot om ert innehåll listas i serpen under dennes domän, så är det sannolikt frågan om någon typ av inframe/include - vilket är mer i gråzonen juridiskt sett och för mig ett brott mot upphovsrätten om tillåtelse saknas eller om källa inte tydligt anges.

Jag har iaf väldigt svårt att se att en vanlig 301:a skulle snatcha placeringar i serp.

emilv 2010-10-09 15:08

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20372725)
Jag har iaf väldigt svårt att se att en vanlig 301:a skulle snatcha placeringar i serp.

Mitt svar utgick från att det var en DNS-pekning till deras IP-adress, och det kan ju ta placeringar. Det enda vi pratat om 301:or är som en lösning på problemet :)

Internet Sweden 2010-10-11 08:52

@emilv - Det var nog mer vad tartareandesire skrev inledande som jag reagerade på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson