![]() |
Utvecklingsmiljö under Ubuntu
På min utvecklingsdator har jag Windows 7 och jobbar i Microsoft Expression Web 4 när jag skriver html/css.
När jag skriver PHP så jobbar jag i eclipse och designen gör jag i Gimp. Men jag har tänkt installera Ubuntu och köra öppna program så man slipper dyra licenser. Både gimp och eclipse finns som Linuxversioner så det jag behöver är något smidigt program man kan skriva html och css i. |
Aptana Studio kanske? Och isåfall kan du byta Eclipse mot Eclipse+Aptana. PDT kan du till och med installera från Aptanas plugin-hantering.
Detta förutsatt att Microsoft Expression Web inte är ett WYSIWYG-verktyg. Jag tror väldigt få personer med bra tips på Linux-verktyg har så bra koll på microsofts mindre vanliga utvecklingsverktyg - så är det något speciellt du är ute efter gör du nog gott i att beskriva det. |
Bluefish kanske?
|
Citat:
|
Jag kör nätbönor på Linux och Mac. Det enda jag har svårt för i nätbönor är hur man hantera filer.. .Bluefish skall jag testa.
Citat:
|
Jag kör Komodo i Ubuntu och windows
|
Citat:
Varför lägger du alltid personen du citerar under ditt eget inlägg, man scrollar ju trotts allt uppifrån och ner. De första jag ser när jag läser är ditt inlägg, i majoriteten av fallen förstår jag inte riktigt vad du pratar om, fram tills dess att jag scrollar ner en bit till och ser att ditt inlägg refererar till ett citat. Det brukar sluta med att jag måste läsa citatet och sedan ditt inlägg på nytt. Var aktiv på linux.se för en massa år sedan och såg även att du gjorde så där. Är bara nyfiken, menar inte att du gör fel eller att du behöver ändra på dig :) För att bidra till tråden; editorer som Emacs och Vim är annars inte helt fel. Kan köras på de flesta platformarna. PeepCode har bra screencast om dem här och här. |
Vim har fungerat för mig sedan början av 2000 -talet, men jag kan dock föreställa mig att inlärningströskeln är rätt hög, särskilt för någon som kommer från windows världen.
Quanta++ var en underbar editor innan kde3 lades ner och tyvärr finns inte quanta++ med kde4 stöd. Bluefish fungerar, men jag har upplevt encodingfel med den i utf-8 miljö, men en hyffsad editor annars. |
Zend studio är väl det bästa inom php-utveckling, men även gratisalternativen kan fungera.
Jobbade en del med bluefish förut men tycker att deras nya version är sämre. Quanta var kul men rysligt buggig. Det blir nog aldrig något mer där. Geany är en liten kul editor mest för C men funkar hyggligt med andra språk, integrerad git/svn och rudimentär projekthantering. |
Jag kan också rekommendera bluefish för PHP/html/css. Nu finns version 2 direkt i pakethanteraren också. (Y)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson