WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min första bärbara? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10432)

uvojonto 2005-10-19 23:37

Fortsätter med rubriken "Min första.. " och denna gå är det bärbar dator som gäller. Detta är mitt första köp och jag har inte den blekaste om vad jag skall välja. Har ni? Min budget är XXXXX, mer än så behöver jag inte säga. Jag vill ha en bra dator jag kan arbeta ifrån, som är lätt och snygg. Helst ddr2 minne och allt annat vad det nu kallas. Nutidens teknik dvs. Kan även i framtiden tänkas lägga in linux och då vill jag att denna dator skall kunna stödja det på ett mycket bra sätt.

Mina andvändningsområden är det en webmaster brukar göra, typ. Jag vill kunna kommunicera via msn/irc och även ip-telefoni om det behövs, kunna ladda hem filmer och kolla på dessa då jag flyger/åker tåg etc med helt okej kvalité, surfa som vilken vanlig svensson och även programmera. Det är vad jag söker.

Så, om ni har något ni kan rekonmendera är jag mycket tacksam. Eller, det kanske är lättare och fråga; om ni andvänder bärbar, vad andvänder ni då?

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig kväll..

12´
Minst 512 ddr2 ram
Vikt; 1.0 - 1.9 kg
Hdd; Minst 40gb 5400 rpm
Prolle; Gärna Intels Pentium M, men andra går givetvis lika bra.

JonathanS 2005-10-19 23:52

Apple's iBook-modeller börjar från strax över 10 papp, med minst 512 MB RAM och 40 GB hårddisk. Plus att man får ett grymt bra operativsystem. Mer info här: http://www.apple.com/se/ibook/

Linux lirar även bra med PPC-processorer. Åtminstone om man frågar herr Torvalds själv, som använder en Apple-PC som arbetsstation nuförtiden (senast jag hörde iaf).

chrizz 2005-10-20 00:25

Jag använder en begagnad Dell Latitude D600 1.7 GHz centrino, 512mb ram och 40gb disk. Köpte den för 6000kr när den var 9-10 månader gammal. Bärbara sjunker i pris oerhört snabbt, och den här kostade ny runt 16-17000kr

Den duger gott till allt det du beskrev, och även lite mer krävande grejer i Photoshop t.ex.

De dyker upp ibland på blocket, men säljs väldigt snabbt så det gäller att vara först.

Men vill du ha något utan lull och flashiga grejer så tycker jag du kan kolla på Dell iaf. Vad du än gör, köp något med hyfsad upplösning på skärmen. Jag vet inte hur du ser på det iofs, men jag tycker det är hemskt med 1024x768. 1400x1050 är en underbar upplösning på en 14" skärm. Man får plats med mycket, men det är ändå inte så smått att man knappt ser texten. Precis lagom i mina ögon.

Jag hade en HP nc7010 tidigare. 15.4" wide, och den hade 1280x800 upplösning. Jag köpte den ny för 16500kr. ack så besviken jag var bara dagar efter inköp. Jag var för ivrig och impulsköpte och tyckte "äh, 1280x800 räcker väl".. tjii fick ja. Det är bara widescreenvariant på 1024x768, och på en så stor skärm som 15.4" så kändes ikonerna gigantiska.

Det är min åsikt iaf, gör vad du vill med den.

Mvh.

edit: läser naturligtvis i efterhand att du är ute efter 12" och då blir ju min upplösningspredikan poänglös direkt, men jag låter den vara kvar och fortsätter väl med att tala gott om Dell 12" också. Men se upp med begagnade där. Jag vet inte om det är generellt, men en kompis till mig köpte en för bara 3500kr (12" dell c400 tror jag det var, lite äldre modell, så det är väl inte helt aktuellt för dig kanske.) och den är så gott som oanvändbar. Kraschar hela tiden osv. Vet inte vad det kan bero på, men något är mkt galet iaf.

I vilket fall, dells nyaste D400 ska vara en mkt trevlig liten pjäs. Kolla också på Sony Vaio, deras 12" ska vara mycket trevlig också. Jag har själv velat mycket och kollat mycket på 12" innan jag slutligen valde en lite större skärm. Det jag var inne på i prisklassen run 20k var just Dell Latitude 12", Sony Vaio, men även nån mer som jag inte minns namnet på just nu. Jag återkommer om jag lyckas hitta den... =)

Mvh igen. ;)

Björn 2005-10-20 00:57

Nya PB släpptes idag(igår).. de verkar nice...

Gustav 2005-10-20 01:31

Hej.

Jag kan tipsa om Dell x300 och IBM x40. Det är två datorer som jag vet är bra. Tyvärr så känner jag inte till de andra 12tummarna så jätte bra.

Eftersom du vill ha en hårddisk på minst 5400rpm (vilket är väldigt klokt av dig), så skulle jag ringa till Dell eller webbutiken/butiken som du tänkte köpa datorn av och be dem sätta in en sådan. Jag har själv en Dell Latitude D610 med 7200rpm. Hos Dell på nätet finns den modellen inte att välja med så snabb disk, men säljaren som jag pratade med fixade det ganska lätt.

DDR2 minnen vill du inte ha om du inte känner för att köpa en onödigt dyr dator dvs. DDR2 minnen är nämligen inte snabbare än vanliga gamla hederliga ddr minnen. I vissa fall kan du få en prestandaökning på max 3-5 % med ddr2. För det mesta får du ingen prestandaökning överhuvudtaget. Det är nämligen inte enbart antalet mhz som avgör hur snabbt ett minne är.

Om du har pengar så skulle jag däremot rekommendera dig att köpa en dator med 1 gib ram. Gick själv från 512 mb till 1 gib nyligen och jag kan säga att det verkligen gör skillnad.

Om du inte ska spela så klarar du dig på vilket integrerat grafikkort som helst. Låt dig inte luras av dyra grafikkort med nya pci-express istället för agp 8x. Grafikkort idag använder inte ens den fulla kapaciteten i agp 8x, så ett som bygger på pci-express behöver inte nödvändigtvis vara snabbare. Om du däremot vill kunna koppla datorn till en tv (vilket ju är väldigt trevligt) så behöver du ett grafikkort som stödjer tv-out. Förutsatt att du inte har en ny och läcker lcd-tv med VGA/DVI ingång.

Om du vill titta på film när du är ute på resande fot så ställer det väldigt stora krav på batteriet. Reser du i första klass så brukar det inte vara några problem, eftersom det ofta finns eluttag. Även om det står att datorn ska klara sig i 4 timmar på bara batteriet så kan det innebära att det bara räcker för 1 timme film. Vill du kolla på film så är Pentium M även ett väldigt klokt val eftersom processorn är strömsnål.

Om jag vore du skulle jag alltså lägga pengarna på 1gib ram och ett extra batteri, så du kan kolla på film när du reser. Tänk även på att 12tum datorer inte brukar ha modulär cd/dvd-spelare. Du tvingas alltså släpa omkring på en extra spelare om du vill ha tillgång till en sådan när du reser.

Helena 2005-10-20 10:40

Jag köpte rätt nyligen en Dell Latitude X1 och är väldigt nöjd. Extremt nätt och lätt (1.14kg med standardgrejerna), och skärmen är bra. Jag kör både Photoshop och Illustrator utan några som helst problem.

Den har extern CD/DVD, men det stör inte mig. Jag använder ändå bara det när jag installerar program, så den delen lämnar jag hemma. Vill du kolla på film kan det bli ett problem, så tänk på det.

Tangentbordet är lätt att använda och känns inte för litet, men jag skulle aldrig använda en sån här liten dator som huvuddator. Jag använder den enbart på resor.

Jag har haft andra datorer från Dell förut och aldrig haft några problem. Ringer du till dem kan du få det mesta utbytt, om du inte gillar det som finns i standardkonfigurationen.

Gustav 2005-10-20 11:55

Det var naturligtvis en Dell x1 som jag syftade på i mitt inlägg också. Ber om ursäkt för att jag blandade ihop sifforna. Väldigt fin dator. Men ska du använda den i hemmet också så rekommenderar jag dig att köpa till en extern skärm med lite större yta att jobba på.

kullervo 2005-10-20 12:31

Åk till Korea och tjacka en ny Vaio i kolfiber vettja

Länk

clonix 2005-10-20 14:21

Vi leasar bland annat 3 st bärbara Latitude D810 från Dell.

Tyvärr bland dom tyngre bärbara men med tanke på det saftiga innehållet
så har jag inga problem att bära omkring på min :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson