![]() |
Första Räkenskapsåret?!
Hej,
Jag har i dagarna skickat in min Skatte- och avgiftsanmälan. på blanketten så fyllde jag i att första räkenskapsåret ska börja den 10 - juli 2010, när jag nu precis pratade med skatteverket så sa dom att det kan ta tre veckor tills jag får min F-skattesedel. Jag har dock en fråga. den 15 juli så kommer en hyffsat stor utbetalning, har jag inte fått min F-skattsedal innan dess så kommer jag inte kunna bokföra det som en inkomst i bolaget utan jag måste skatta för det som vanliga privatperson med A-skatt? Eller har jag förstått det rätt? Tacksam för informativa svar =) |
Det kan bli dyrt för den som betalar dig om du inte har F-skatt (om det nu är betalning för tjänster).
|
nu är det ett Amerikanskt bolag, så det är ingen fara.
|
Eftersom du knappast kommer ha F-skatten när du får utbetalningen så får
du nog lägga den privat. |
Citat:
|
Innan du har en F-skattesedel så får du inte sälja tjänster när du sköter
skatterna själv. Utan arbetsgivaren är tvungen att anställa dig. |
Hej!
Detta kanske hjälper: När börjar F-skattsedeln att gälla? En tilldelad F-skattsedel gäller omedelbart. Om den som tar emot en arbetsersättning har F-skattsedel antingen när ersättningen bestäms eller när den betalas ut gäller den i det uppdraget. Exempel När du avtalade om att utföra ett svetsarbete i din nystartade firma hade du inte fått din F-skattsedel, men du har fått den när uppdragsgivaren ska betala ut ersättningen en vecka senare. Du skriver "innehar F-skattsedel" på fakturan eller visar upp F-skattsedeln. Uppdragsgivaren ska då inte innehålla skatt eller betala socialavgifter på ersättningen. http://www.skatteverket.se/foretagor...680006355.html |
Du behöver inte oroa dig, jag har gjort på samma sätt som dig flera gånger utan problem.
Skatteverket går efter ansökningsdatumet, dvs det datum du skrivit på din ansökan(förutsatt att din F-Skatte anmälan blir godkänd).Dvs du kan driva företaget så länge skatteverket håller på och handlägger din anmälan. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson