WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kund har sönder stereo, vill inte betala. Vad göra? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042714)

Lancelot 2010-06-29 00:00

Kund har sönder stereo, vill inte betala. Vad göra?
 
Som titeln säger så har kunden haft sönder stereon. Han erkände själv att det luktade bränt när han kopplade den. Däremot är jag rätt säker på att han har felkopplat det.

Nu ska kunden skicka tillbaka den så jag kan undersöka den. Om det nu är kundens fel att den gick sönder och inget fabriksfel, vad tycker ni då jag ska göra?

abergman 2010-06-29 00:11

Kan du bevisa att det inte är ett fabriksfel?

I så fall få kunden stå för det, annars bör du kunna dra det mot tillverkaren.

Lancelot 2010-06-29 00:15

Han sade själv att det luktade bränt när han kopplade den. Men att han är säker att han kopplade fel. Han lät däremot väldigt osäker på hur man använder apparaten så det är högt sannolikt att han kopplade fel.

Jag kanske kan bevisa det. Samtidigt så har jag i dagsläget 100 % nöjda kunder och vill verkligen inte ha en missnöjd kund. Men sen igen så tjänar jag inga pengar om jag låter kunder ta sönder produkterna utan att betala för dem.

Jine 2010-06-29 00:17

Ditt rykte vs. produktens pris.

Du bestämmer.

abergman 2010-06-29 00:24

Citat:

Ursprungligen postat av Lancelot (Inlägg 20360911)
Han sade själv att det luktade bränt när han kopplade den. Men att han är säker att han kopplade fel. Han lät däremot väldigt osäker på hur man använder apparaten så det är högt sannolikt att han kopplade fel.

Jag kanske kan bevisa det. Samtidigt så har jag i dagsläget 100 % nöjda kunder och vill verkligen inte ha en missnöjd kund. Men sen igen så tjänar jag inga pengar om jag låter kunder ta sönder produkterna utan att betala för dem.

Jag håller med Jine, det kanske är värt det om du låter det slinka igenom.. ge honom en ny och se om du kan få leverantören att ge dig en ny.

Lancelot 2010-06-29 01:35

Jag håller med. Det vore väldigt synd att förstöra ryktet för en sån här sak. Tack !

Conny Westh 2010-06-29 01:39

Om du har 100% nöjda kunde så tycker jag su ska bjuda på detta, har du bra marginaler så tjänar du nog snart igen denna förlust, men du komemr att ha en ambassadör som säljer åt dig om du behandlar honom bra.

Om han kommer tillbaks efter 3-4 gånger, med samma typ av fel, så kan du ju börja dra öronen åt dig och ge pengarna tillbaks men tacka nej till vidare leveranser, fortfraande med ett leende.

Avreagera dig med att slå några riktigt extra hårda bunkerslag vid nästa golfrunda....

Lancelot 2010-06-29 02:47

Funderar faktiskt på att göra det imorgon. Tack för rådet Conny!

ztream 2010-06-29 11:21

Underskatta inte lösningen att ringa ditt försäkringsbolag och be dem utreda det som en del i din produktansvarsförsäkring.

Det funkar ofta kanon för försäkringsbolagen vill aldrig betala så de ställer massa dumma frågor och gör det jävligt jobbigt för kunden, något som dock gör kunden sur på försäkringsbolaget och inte dig ;)

Dessutom kostar det inget om inte kunden propsar på att produkten är fel och kommer överrens med försäkringsbolaget. Men då går självrisken in kontra produktvärdet. Sen beror det ju på hur bra försäkring du har.

MAT 2010-06-29 12:43

Framgick det om "stereon" var ny?
Är du en ÅF eller importerar du själv?

Är du ÅF och köper från en agentur, då har du i din tur garanti?
Hantera den som en DOA och kontakta agenturen...
Kunden har ju aldrig fått igång stereon eller?
Om den är ny och inte fungerar när kunden skall koppla in....
Kan vara produktionsfel.

Om inte kunden har haft strömmen på och kopplat in högtalare och annat jox...
Sällan att saker går sönder om man kopplar fel....Blir inget ljud.
Men är strömmen på och man kopplar....det är en helt annan femma.

Om Du har Sne importerat? - Då är det bara att ge en ny och claima från din kontakt.

Är det det som är problemet?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson