![]() |
RSS och PHP
Jag har precis lärt mig hur man skapar ett xml dokument så att en rss läsare kan prenumenera på en blogg. Enligt w3schools.com så måste man spara filen med .xml
Jag undrar nu, om jag skapar denna xml fil med hjälp av php, hämtar alltså informationen som ska in i <channel>, <link> mm. från en databas och sparar denna fil som t.ex. rsschannel.php, kommer då en rss läsare att kunna läsa den? |
Du bör även sätta en header.
Kod:
header("Content-Type: application/xml; charset=utf-8"); |
php till xml
Det jag tänkte göra är ungefär något sånt här:
<?php echo '<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>'; echo '<rss version="2.0">'; echo '<channel>'; echo '<title>En fin rsskanal</title>'; echo '<link>http://minrss.se/minrss.php</link>'; echo '<description>Här delar jag med mig av min fina blogg</description>'; $query = ("SELECT * FROM mindatabas ORDER BY id DESC"); $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo '<item>'; echo '<title>' . $row['itemTitle'] . '</title>'; echo '<link>' . $row['itemLink'] . '</link>'; echo '<description>' . $row['itemDesc'] . '</description>'; echo '</item>'; } echo '</channel>'; echo '</rss>'; ?> Detta kommer ju att resultera i ett korrekt xml dokument men att det heter t.ex. myrss.php. Kommer då en rssläsare att godta detta? |
kommer funka om du sätter header som Jimpsson skrev!
|
Lösning?
Citat:
<?php header("Content-Type: application/xml; charset=utf-8"); echo '<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>'; echo '<rss version="2.0">'; echo '<channel>'; echo '<title>En fin rsskanal</title>'; echo '<link>http://minrss.se/minrss.php</link>'; echo '<description>Här delar jag med mig av min fina blogg</description>'; $query = ("SELECT * FROM mindatabas ORDER BY id DESC"); $result = mysql_query($query) or die(mysql_error()); while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo '<item>'; echo '<title>' . $row['itemTitle'] . '</title>'; echo '<link>' . $row['itemLink'] . '</link>'; echo '<description>' . $row['itemDesc'] . '</description>'; echo '</item>'; } echo '</channel>'; echo '</rss>'; ?> |
yes! jag driver rss läsare och har många php och asp filer som jag hämtar data från!
|
Tusen tack till er båda
Tusen tack till er båda!
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson