![]() |
Begränsa ångerrätt vid köp av information
När man säljer information till en kund, kan man då med stöd av lagen hävda att ångerrätten upphör eller är begränsad?
Annars finns det ju inget som hindrar kunden från att beställa, få tillgång till informationen, spara den och sedan genast hävda sin ångerrätt? Någon som vet? |
När kunden har tagit del av informationen kan varan anses vara förbrukad.
|
Okej, tack!
Finns det någon paragraf eller annan hänvisning som man kan dänga till med? |
Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050059.htm
Det finns ångerrätt i flera kapitel så du får läsa in dig på vilket som gäller ditt fall först, kolla under §1 i varje kapitel ang tillämpningsområde. Därefter under "konsumentens ångerrätt". I gamla lagen SFS 2000:274 fanns en skrivning i §13 p1 om konsumenten båbörjat förbrukningen av en tjänst under ångerfristen så upphävdes ångerrätten. Och det är väl närmast det som sker i ditt fall när det gäller information. Du måste dock vara noga med att informera kunden om att han har ångerrätten och när ångerrätten upphör. I den nya lagen har man delart in lagen i flera kapitel som gäller olika tillämpningsområden. 4 kap. Hemförsäljningsavtal Tillämpningsområde 1 § Detta kapitel gäller för hemförsäljningsavtal varigenom en näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller utför tjänster åt en konsument. Kapitlet gäller inte om 1. det pris som konsumenten sammanlagt skall betala understiger 300 kronor, 2. avtalet gäller finansiella instrument som avses i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument, 3. avtalet gäller uppförande av byggnad eller en annan fast anläggning på mark eller i vatten, eller 4. avtalet ingås vid ett hembesök som äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och gäller en vara eller en tjänst som omfattas av konsumentens begäran eller som har ett direkt samband med den varan eller tjänsten. Konsumentens ångerrätt 5 § Konsumenten har rätt att frånträda hemförsäljningsavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 6 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 6 §. Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring är ångerfristen dock 30 dagar. 6 § Vid hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås. Vid hemförsäljningsavtal om livförsäkring börjar ångerfristen dock löpa den dag då konsumenten får kännedom om att försäkringsavtalet kommit till stånd. Ångerfristen börjar löpa tidigast den dag då handlingar enligt 3 § kommer konsumenten till handa. Avser avtalet en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten och näringsidkaren skriftligen avtala att ångerfristen skall börja löpa den dag som anges i andra stycket oavsett om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den. 7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten. Verkan av att konsumenten utövar sin ångerrätt 8 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren. Om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den vid hembesöket eller under utflykten, skall konsumenten hålla varan tillgänglig på den plats där den har tagits emot. Varan får även hållas tillgänglig på någon annan plats som konsumenten anvisar, om näringsidkaren utan olägenhet kan hämta den där. Det sagda gäller också material som konsumenten har tagit emot vid ett hemförsäljningsavtal om en tjänst, förutsatt att konsumenten inte åsamkas olägenheter av betydelse eller kostnader. Om näringsidkaren inte hämtar varan eller materialet inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller egendomen konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning. 9 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall näringsidkaren snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Tiden skall räknas från den dag då näringsidkaren tog emot konsumentens meddelande om att avtalet frånträtts. Näringsidkaren skall även betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Konsumenten har rätt att behålla varan, eller i förekommande fall materialet, till dess att näringsidkaren fullgör hela sin betalningsskyldighet. Om näringsidkaren inte fullgör betalningsskyldigheten inom tre månader från den dag då ångerfristen började löpa, tillfaller varan eller materialet konsumenten utan att näringsidkaren har rätt till ersättning. Har näringsidkaren enligt avtal med konsumenten levererat en ersättningsvara, skall näringsidkaren alltid betala skälig ersättning till konsumenten för dennes kostnader att sända tillbaka varan. Näringsidkaren skall informera konsumenten om denna rätt till ersättning när ersättningsvaran levereras. |
Tack för hjälpen.
I princip borde det vara okej att göra så här alltså: kund betalar vara -> kund försöker hämta information -> splash screen som säger att ångerrätten upphör om man klickar ok -> kund klickar ok och ångerrätt upphör iom att informationen visas Samtidigt bör man kanske ha ett representativt smakprov på vad för information som kunden kan förvänta sig för att undvika besvikna kunde. Det är ju "skojarna" som man vill eliminera... |
Citat:
|
Citat:
|
Conny, kapitel fyra berör hemförsäljningsavtal, inte distansavtal. Om tjänsten utförs på via webben så är det väl snarare ett distansavtal det rör sig om. Då är det andra kapitlet som är relevant, men skillnaderna är inte särskilt stora.
|
För tjänster gäller att man antingen får vänta 14 dagar med att påbörja utförandet, så att kunden har chans att ångra sig - eller att man avtalar bort ångerrätten för att kunna leverera omgående.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson