![]() |
Sajtprestanda, börja bry sig?
Hej,
Jag har suttit och jämfört lite sidor jag har i webmaster tools och page speed. De flesta ligger faktiskt på grönt (+ i taket), men en av dem klassar Google som långsam. På den sidan ligger ganska mycket js och i Yslow ser man att det är där en ansenlig del av tiden ligger. js:et som är där är enbart för att höja upplevelsen för besökaren så nu undrar jag att ta bort det för sökmotorerna för att få upp sidhastigheten lite. Än så länge ska ju enbart google.com ha page speed som komponent i rankningen, och enbart en liten del av den (http://googlewebmastercentral.blogsp...h-ranking.html). Men, skulle man kunna kalla detta för cloaking? Det är ju egentligen bara sunt för man minskar ju trafiken ifrån sajten rejält om inte Google mfl behöver ladda hem kod som helt saknar relevans för dem. Men å andra sidan är ju sökmotorns bestämda page speed inte i enlighet med besökarens. Vad tror ni? |
Som jag har förstått det samlas tiderna in från de som använder Google Toolbar, så det hjälper inte att presentera annat material för robotar.
|
Ah, ok, det var bra att veta!
Någon som kan bekräfta, du verkade inte helt säker eller? |
Jag kan inte bekräfta påståendet om Google Toolbar. Däremot tror jag det kommer bli allt viktigare att se över sidornas laddningstid. Det handlar inte enbart om att Google kan komma att nervärdera dessa sajter, utan även att avvisningsfrekvensen ökar då många besökare inte orkar vänta eller tror att sidan "hängt sig".
Avvisningsfrekvensen är något Google tar med i sina beräkningar. Hög avvisningsfrekvens på ett visst sökord tolkar Google som att sajten/sidan inte var relevant för just det sökordet. |
Hej,
Ok, det kan nog stämma med toolbaren, men någon får gärna bekräfta. Kanske dum fråga, men hur mäter ex Google avvisningsfrekvens? |
Hej,
Det var i toolbaren, och pagerank måste vara påslaget. http://www.google.com/support/webmas...&answer=158541 |
Citat:
Avvisningsfrekvens har man från andra trafikkällor också. En avvisning betyder att besökaren kommit in på din sajt, men inte klickat sig vidare inom den. När jag kollar upp avvisningsfrekvensen brukar jag använda Google Analytics. |
Lägg dock märke till att avisningsfrekvensen i sig aldrig kommer har en slående inverkan direkt på er webbplats av den anledningen att det går att manipulera denna data.
Men det är inte omöjligt att det tas in i beräkning tillsammans med annat, eller att en hög avvisningsfrekvens (det känns bättre att säga bounce-rate) för populära sökfraser tas upp för manuell granskning. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson