![]() |
Marknadsundersökning-inte alltid rätt?
Jag kommer starta en tjänst för företag, dvs att min framtida försäljning kommer endast riktas mot företag. Jag har själv undersökt "marknaden" men utan att rådfråga slutkunden. Jag tror att jag har en god chans att lyckas, men jag skulle bli väldigt mer säker på min sak om jag fick tummen upp från "blivande kunder".
Problemet är att från egen erfarenhet, så är företagsförsäljning väldigt svårt, trots att man kanske har en något bra att erbjuda. De är alltid skeptiska och det är alltid lättare att de säger nej än att angagera sig och tycka till. Jag har ingen webbsida att visa (eftersom det är den som kommer att kosta en hel del och är tjänsten), så frågan är om man ska lita på sig och köra på. Eller ta upp telefonen och ringa företag och höra med dem trots att jag saknar en webbsida och att jag vet att de gärna säger nej än ja? |
Du ska absolut göra en marknadsundersökning och ta reda på hur företagen tar emot din idé.
Om du inte får någon som tycker din idé är värd att betala för så är det nog bättre att spara pengarna till ett annat projekt. En marknadsundersökning måste givetvis göras proffsigt så den blir relevant, men var noga med att lyssna till vad de tycker är bristerna i din idé, så har du möjligheten till förbättringar. Du måste tänka igenom vilka företag och vilka kontaktpersoner i företagen som är din målgrupp innan du startar din marknadsundersökning. Kort sagt, gör en ordentlig affärsplan innan du drar på dig kostnader, i det arbetet ingår att göra en eller flera marknadsundersökningar. Tänk på att vara fokuserad, företag är vana med att lyssna till massor av ogenomtänkta erbjudanden, som inte löser ett konkret problem för företagen, då säger de nej. Det är också en trovärdighetsfråga, om du ska få presentera ditt förslag på ett mer seriöst sätt. För att lyckas mot företagskunder så är det viktigt att utgå från företag som har ett problem som de upplever som så viktigt att lösa att de är beredda att sätta av pengar för att få det löst. Det viktiga är att hitta dessa företag och du ska inte erbjuda en lösning till företag om du inte kan lösa deras problem. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson