![]() |
expat.se
Upptäckte att jag hade en domän vid namn expat.se, nån som känner till nåt om detta
förutom att det är ett ord för en person som är stationerad i ett annat land för en viss tid. Har fått massa bud på den men mest små summor men det verkar vara en efterfrågan på domännamnet, det sista budet är 500 euro. |
Amerikanarna snackar om Ex Patriots - det är väl bara därifrån det kommer, eller?
|
Expat kallas dem som skickas på uppdrag av sitt företag till annat land, vilket också gör att dom får ganska bra avtal för traktamente, betalt boende osv.
Så är det iallafall här i Shanghai där jag själv bor sedan ett par månader. EDIT: Jag skulle slängt upp div. skatteinformation för traktamente, sedan kanske företag som tar in för internship (utomlandsprao, kasstbetalt) och sedan lagt upp ett forum. Kanske också presentationer för olika länder städer: expat.se/shanghai, expat.se/berlin |
Det är en förkortning av expatriate (http://en.wikipedia.org/wiki/Expatriate). Det syftar helt enkelt till en person som bor i ett annat land än där man är född och uppvuxen. Det används som sagt mest om jänkare som jobbar utomlands.
Om du vill / kan / orkar kan du t.ex. öppna en butik som säljer typiskt amerikanska saker i sverige (matvaror, godis etc.). |
det är inte bra amerikaner som använder det. De andra anvädarna av engelska språket brukar också använda det. Engelsmän i Indien etc. Även en del svenskar på solkusten brukar kalla sig "expats".
|
Expat är ett väldigt väl använt ord i länder där västerlänningar är lite ovanliga, men där det finns en fast boende grupp. Det är ett ord för att skilja sig från vanliga turister.
Jag tror du får mer av att sälja det än att "slänga upp" lite information. Det finns ju ett starkt behov hos expats att skapa ett community så ett expat.se/kambodja, expat.se/thailand osv. finns det nog stort intresse för. Gör det ordentligt eller låt någon annan köpa domänen säger jag... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson