![]() |
Negativa sökord i AdWords
Negativa sökord i Google AdWords har samma matchningsalternativ som vanliga sökord – dvs bred matching, [exakt matchning] och "frasmatchning".
Väljer jag tex att annonsera på fotboll med bred matchning, så kommer Google även att visa annonser på relaterade sökord, såsom fotbollsmål. Så nu undrar jag om ett negativt sökord med bred matchning fungerar på samma sätt? Dvs att om jag lägger in fotboll som negativt ord, så kommer min kampanj även att spärras för relaterade sökord såsom fotbollsmål? Det borde ju vara logiskt att det är så det fungerar... men ändå känns det ganska ologiskt. Någon som vet exakt hur negativa sökord och de olika matchningstyperna fungerar? Googles hjälpcenter är lagom kryptiskt. Där står det att det fungerar precis som för vanliga sökord, och sedan ger de ett exempel som motsäger det: Citat:
|
Min fråga kanske var obegripligt formulerad?
Någon måste väl veta hur matchning och negativa sökord fungerar i AdWords? |
Jag ska inte svära på det, men jag har alltid behandlat negativa söktermer som specifika ord, inte som breda matchningar. I ditt exempel borde ett bredmatchat sökord "fotboll" med ett negativt sökord "fotboll" (ja, samma ord) ge bred matchning på ordet fotboll men inte specifikt ordet fotboll. Det är väl tämligen lätt att testa annars.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson