WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Telia SMTP dilemma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041502)

jayzee 2010-04-13 13:42

Telia SMTP dilemma

Hej,

jag har Telia FiberLAN med fast IP hemma och en utvecklingsserver med ett antal domäner som pekar mot den IP:n. Nu är det nämligen så att jag vill att den skall kunna skicka mail men tyvärr måste allt gå via telias SMTP relay vilken jag inte har fått uppgifterna till.

Jag ringde Telia (blev vidarekopplad runt 7ggr.) tills jag fick veta att ifall jag vill kunna skicka mail från min server så måste jag peka om MX pekaren för varje domän till mail.telia.com och sedan be Telia "registrera domäner" och sätta upp e-post konton för varje domän. (WTF !???)

Detta låter såklart helt sjukt i mina öron. Finns det någon annan vettig lösning så jag lokalt kan administrera alla mina e-post konton i min Postfix installation samt kunna skicka mail?

Danski 2010-04-13 13:52

Ett tag sedan jag hade e-postserver på en telia-lina men då var det bara att använda smtprelay1.telia.com.

Fanns ingen auth vad jag minns... testa använd ditt e-post huvudkonto inloggningsuppgifter du fått från Telia om den skulle fråga efter det.

KristianE 2010-04-13 14:06

smtprelay1.telia.com används för ADSL-kunder. Du kan testa
den, men Telia håller på att avveckla den succesivt. ProLine-
kunder kan t.ex. inte använda den längre (vad jag läst).

De vill att alla går över till mailout.telia.com där du autentiserar
med ditt POP3-kontos användarnamn och lösenord.

Då du inte verkar använda deras mailkonton får du helt enkelt
skapa ett (om du inte fick fem direkt på posten) och autentisera
med detta.

jayzee 2010-04-13 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20351026)
testa använd ditt e-post huvudkonto inloggningsuppgifter du fått från Telia om den skulle fråga efter det.

har ingen...

jayzee 2010-04-13 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20351028)
smtprelay1.telia.com används för ADSL-kunder. Du kan testa
den, men Telia håller på att avveckla den succesivt. ProLine-
kunder kan t.ex. inte använda den längre (vad jag läst).

De vill att alla går över till mailout.telia.com där du autentiserar
med ditt POP3-kontos användarnamn och lösenord.

Då du inte verkar använda deras mailkonton får du helt enkelt
skapa ett (om du inte fick fem direkt på posten) och autentisera
med detta.

Jag provade med smtprelay1.telia.com, samma sak.. SMTP AUTH
Jag har inte fått några som helst e-post uppgifter och vill heller inte ha deras e-post då jag misstänker att de kollar from: och ifall det inte är mitt telia e-post konto kan jag inte skicka, det är en gissning dock.

jayzee 2010-04-13 14:22

Jag kontaktade Telia och skapade ett generiskt e-post konto, vi får se ifall smarthost fungerar när jag får hem uppgifterna....

heltech 2010-04-14 00:34

Jag har löst den där problematiken genom att sätta upp mina servers på ett nät där utgående SMTP inte är blockerat. Sedan är de konfigurerade att lyssna på SMTP på både standardporten (25) och en annan icke-standard-port som Telia m fl inte blockar. Tillsammans med smtp auth så innebär det att jag kan roama fritt på alla möjliga nät med min laptop utan att behöva kludda med att ställa om utgående smtp-server och mina utvecklingsservers kan glatt skicka utgående mail med den servern som smarthost trots att de står på nät där utgående SMTP (port 25) blockas.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson