kw_wasabi |
2010-04-12 20:52 |
Det bästa är ju såklart att ha ett optimalt domännamn från början. Gör man allt på rätt sätt behöver det absolut inte vara någon SEO-katastrof. Om du t.ex. byter från en "vanlig" domän till en sökordsdomän kommer du nog i långa loppet tjäna på flytten. Om sajten får många spontana länkar från t.ex. bloggare så kommer sökordsdomänen göra att du har mycket lättare att postionera dig på ditt viktigaste sökord.
Det som behöver göras är en 301:a (permanent redirect) från alla sidor på gamla domänen till motsavarande sidor på den nya domänen. På så sätt får Google smidigt reda på vilken URL det är som gäller framöver. Genom 301:an skickar du dessutom vidare den eventuella länkkraft sidorna samlat på sig, samt behåller dessa länkar i fungerande skick.
Jag har inte gjort någon större redirect av en sajt själv, men har läst mig till att sajtens placering i sökresultatet kan svaja den närmaste tiden efter flytten. Gör man allt rätt så ska den dock komma tillbaka till samma nivå som tidigare.
|