![]() |
Hur uppnå bästa resultat för google genom länkar?
Hej, har läst en hel del på nätet om SEO, men det säger ju inget om jag är bra på det eller ej. Det jag undrar är, för enkelhetensskull så har jag börjat skriva ut länkar med ID efter bokstäver istället för siffor (exempel: /news/hYfbJu87 istället för /news/98349328748)
Det jag undrar är hur viktigt är det att ha en beskrivande titel i URL'en, typ: /news/893748949/en-riktigt-cool-kissekatt.html istället för bara /yJfm9Q (som youtube) Utöver detta så har jag rätt bra koll på med descriptions osv, och har ett system som skriver ut dem bra osv. Det är just länkarna som är kanske "onödiga". En lösning till detta vore isåfall att man länkar till domän.se/yJfm9Q och när någon går in där så sätter man en header till domän.se/yJfm9Q/en-riktigt-cool-kissekatt.html (med eller utan endelse, .html?) Hur resonerar ni gällande detta? MVH |
Att ha relevanta sökord i URL:erna är extra viktigt om du får många spontana länkar till undersidor. Det är vanligt att man länkar med URL:en som länktext, och finns då sökorden med där så kommer det hjälpa placeringen på dessa.
Det är vanligt att spontana länkar ser ut såhär: <a href="http://www.sajt.se/kategori/sidans-namn-med-sökord">http://www.sajt.se/kategori/sidans-namn-med-sökord</a> Vid länkbyten är det viktigt att be motparten att använda en viss länktext, d.v.s. de sökord man vill ranka bra på. Samma princip gäller här, de som länkar kommer per automatik länka till din sida med relevanta sökord i länktexten. En annan fördel med sökord i URL:erna är att när sidorna dyker upp i SERP:en så fetmarkeras sökorden. Det gör att sökarna/användarna lättare uppmärksammar, och klickar, på din länk i SERP:en. I länken ovan kommer Google plocka ut 9 sökord: http, www, sajt, se, kategori, sidans, namn, med, sökord Hoppas jag lyckades göra det begripligt :) |
jättebra svar!
Anledningen till att jag vill ha så kort som möjligt är för att det ska vara "lättare" att sprida länkarna, var min tanke. Om man har på "förstasidan" till inlägget (videon i detta fall), den simpla URL'en som jag beskrev i första posten, så kanske man kan göra som jag ville, att när man går in på den simpla länken så blir man vidareskickad till rätt url. Dvs domän.se/qJfC7d/en-rolig-katt-som-åker-rullskridskor. (extremt lång mening) Inläggen kommer vara sorterade efter taggar, dvs så kan varje inlägg (video) ha flera taggar. Därför kan det vara "svårt" alternativt "klurigt" att skriva med alla taggar i URL'en? Samt, endelserna, är .html något att föredra? |
Sökmotorn tar inte mycket hänsyn till vad som står i URL:en av den anledning. Precis som du säger så är det väldigt vanligt med CMS som inte skriver ut någonting utan bara någon form av id-nummer. Fördelarna jag sett är små på denna front.
Däremot har du möjligheten att ge ytterligare "hints" till sökaren vad din sida handlar om. Exempelvis kan du untjytta adressen till sidan genom att ge ytterligare förtydligande som exempelvis: dansbandsmusikaler.se/europa/frankrike/paris Oavsett vad titlen säger så berättar adressen väldigt mycket, vilket i sig kan underlätta titel-skrivandet och framför allt ge en hel del extra/bättre besökare. |
För att du ska få dessa bra spontana länkar är det en förutsättning att det är dessa som visas som URL när man besöker en sida. Jag förstår din tanke med att ha korta URL:er, men som FredrikMH skriver finns det fördelar med en URL som säger något, vilket ett ID-nummer inte gör.
Ett exempel som du säkert varit med om är att du skriver in början på en URL i adressfältet i webbläsaren. Då kommer alla undersidor du besökt automatiskt upp. Att hitta ett specifikt YouTube-klipp på detta sätt en praktiskt taget omöjligt eftersom de kör med ID (watch?v=RT2KsjCUE7A). ID:t säger inget om vad klippet handlar om. Vad gäller filnamnstillägget .html så är det inte nödvändigt, "html" blir bara ännu ett sökord i URL:en som kommer "stjäla" kraft från de du vill ranka bra på. EDIT: Det borde funka så som du skrev, att ID-adressen skickar vidare till den beskrivande adressen, så att det är den senare som blir synlig för besökaren. |
Kanonsvar hörrni! Tack så jättemycket.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson