![]() |
Risker med länkkataloger?!
Hej,
Ämnet har ju varit på tapeten tidigare, men kanske inte exakt det jag nu undrar över. Att en majoritet av länkkatalogerna ger en begränsad SEO-effekt vet jag, men hur är det med riskerna? Kan det rent av vara negativt (för SERP i Google etc) att ha sin länk i vissa av dem, eller i alternativt ha dem i väldigt många (1000+)? Det är förstås mer givande med svar från medlemmar med lite "inside info" än rena spekulationer/gissningar ;-) |
Jag har med många av mina sajter i olika kataloger. Har aldrig märkt av att de gett negativ effekt. På mindre konkurrensutsatta sökord har jag hamnat på 1:a placering enbart med hjälp av länkkataloger. Och jag länkar alltid tillbaka till länkkatalogen.
Mindre konkurrensutsatta är förstås en vag formulering men det är 1:a placeringar som genererar både trafik och pengar. |
Citat:
|
Undersida som man lätt hittar men jag lägger sällan mer än 20 lankar på en sida och oftast skriver jag en del text på sidan.
|
Såg att du inte ville ha några spekulationer/gissningar, men jag kan inte hålla mig.
Från vad jag vet, så behandlas många länkkataloger som 'linkfarms' vilket innebär att din hemsida blir länkad från ett dåligt "neighbourhood". Det leder givetvis till att din hemsida råkar ut för negativa konsekvenser. |
Citat:
Det enda undantaget jag kan tänka mig är om webbplatsen är helt ny och de enda inlänkarna som kommer är från länkkataloger eller andra webbplatser med samma "låga" kvalitet. Men annars är det inget problem. |
Hej,
Citat:
Jag tror också att man bör vara försiktig med en sprillans ny webbplats. |
Citat:
Att mestadels ha inlänkar från länkkataloger är inte bra. Att inte ha någon inlänk från länkkataloger är inte heller bra. Den magiska 80/20-ration brukar ge bra resultat inom det mesta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson